Programmering som verktøy i matematikkundervisning: En flercasestudie av tre læreres kunnskap om- og adaptasjon av programmering, på bakgrunn av TPACK-rammeverket
Abstract
I denne masteroppgaven presenteres et kvalitativ studie av integreringen av programmering imatematikkundervisningen hos matematikklærere på ungdomstrinnet. Studiens hensikt er åundersøke læreres vektlegging av kunnskaper der programmering ble benyttet somhjelpemiddel i matematikkundervisning. Oppgaven baseres på teori om lærernes teknologiskepedagogiske faginnholdskunnskap (TPACK-rammeverket) og en 5-stegs modell omadaptering av teknologi i klasserommet. Problemstillingen går ut på å undersøke lærernesgrunnleggende kunnskaper og integrasjon av programmering ved bruk avTPACK-rammeverket.Vi har utviklet tre konkrete forskningsspørsmål for å besvare denneproblemstillingen:(1) Hvordan vektlegger lærerne teknologisk-, pedagogisk- og faginnholdskunnskap iarbeidet med programmering i matematikkundervisning på ungdomsskolen?(2) Hvilke elementer i TPACK rammeverket identifiseres i den påståtte planleggingen ogutføringen av undervisning i matematikk med programmering som verktøy iungdomsskolen?(3) I hvilken grad utfyller lærerne stegene i Niess et al. (2009) sin 5-stegs modell omintegrering av teknologi, spesifikt programmering, i matematikkundervisning påungdomsskolen?For å kunne svare på disse har vi gjennomført et studie hvor vi intervjuet og observerte trelærere for å høre om deres opplevelser med og tanker om å bruke programmering somhjelpemiddel i matematikkundervisning. Ved bruk av TPACK- rammeverket har vi analysertsvar og observasjoner for å finne hvilke elementer av kunnskap lærerne omtaler og bruker iarbeidet.Resultatene viser til at kunnskap om teknologi, faginnhold og pedagogikk er alle tre viktigefaktorer i bruk av programmering i undervisning, der ingen av dem skiller seg spesielt ut.Lærerne vektlegger vanskeligheten av skillet mellom programmering som hjelpemiddel ogkompetansemål, samt hvordan dette passer til de forskjellige temaene. Likevel viser allelærerne at de har adaptert programmering godt inn i undervisningen, og evaluerer stadigvirkningen den har på elevene.