dc.description.abstract | I denne masteroppgaven presenteres et kvalitativ studie av integreringen av programmering i
matematikkundervisningen hos matematikklærere på ungdomstrinnet. Studiens hensikt er å
undersøke læreres vektlegging av kunnskaper der programmering ble benyttet som
hjelpemiddel i matematikkundervisning. Oppgaven baseres på teori om lærernes teknologiske
pedagogiske faginnholdskunnskap (TPACK-rammeverket) og en 5-stegs modell om
adaptering av teknologi i klasserommet. Problemstillingen går ut på å undersøke lærernes
grunnleggende kunnskaper og integrasjon av programmering ved bruk av
TPACK-rammeverket.Vi har utviklet tre konkrete forskningsspørsmål for å besvare denne
problemstillingen:
(1) Hvordan vektlegger lærerne teknologisk-, pedagogisk- og faginnholdskunnskap i
arbeidet med programmering i matematikkundervisning på ungdomsskolen?
(2) Hvilke elementer i TPACK rammeverket identifiseres i den påståtte planleggingen og
utføringen av undervisning i matematikk med programmering som verktøy i
ungdomsskolen?
(3) I hvilken grad utfyller lærerne stegene i Niess et al. (2009) sin 5-stegs modell om
integrering av teknologi, spesifikt programmering, i matematikkundervisning på
ungdomsskolen?
For å kunne svare på disse har vi gjennomført et studie hvor vi intervjuet og observerte tre
lærere for å høre om deres opplevelser med og tanker om å bruke programmering som
hjelpemiddel i matematikkundervisning. Ved bruk av TPACK- rammeverket har vi analysert
svar og observasjoner for å finne hvilke elementer av kunnskap lærerne omtaler og bruker i
arbeidet.
Resultatene viser til at kunnskap om teknologi, faginnhold og pedagogikk er alle tre viktige
faktorer i bruk av programmering i undervisning, der ingen av dem skiller seg spesielt ut.
Lærerne vektlegger vanskeligheten av skillet mellom programmering som hjelpemiddel og
kompetansemål, samt hvordan dette passer til de forskjellige temaene. Likevel viser alle
lærerne at de har adaptert programmering godt inn i undervisningen, og evaluerer stadig
virkningen den har på elevene. | |