• Livet er jo en konkurranse 

      Bjerkreim Kleppa, Jone; Engesland, Børge (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oppfatter og rettferdiggjør bruken av konkurranse i kroppsøvingsfaget. Konkurranse er en hyppig brukt metode i kroppsøving, til tross for mange kritiske ...
    • Livet er jo en konkurranse 

      Engesland, Børge; Bjerkreim Kleppa, Jone (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oppfatter og rettferdiggjør bruken av konkurranse i kroppsøvingsfaget. Konkurranse er en hyppig brukt metode i kroppsøving, til tross for mange kritiske ...
    • Læreplanforståelse etter videreutdanning i mat og helse 

      Telhaug, Julie (Master thesis, 2024)
      Bakgrunn: Den norske utdanningspolitikken har hatt stor betydning for utviklingen av de ulike læreplanene gjennom åra. Endring av kompetanseområder i den fornyede læreplanen, stiller krav til lærerkompetansen. Hensikt: ...
    • Læreres oppfatning av eksamensoppgavene i matematikk for LK20 i ungdomsskolen 

      Bjerkestrand, Christian (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om matetikklærere sin oppfatning av de nye eksamensoppgavene i matematikk i grunnskolen som har kommet i forbindelse med fagfornyelsen. Eksamensoppgaven som det er tatt utgangspunkt i er del 2 ...
    • Løse likninger med ulike representasjoner 

      Glendrange, Pål (Master thesis, 2023)
      Denne masteravhandlingen handler om løsning av likninger ved ulike representasjoner. Hensikten med studien er å undersøke hvordan algebraisk tenkning utvikles gjennom arbeid med likningsløsning som blir gradvis representert ...
    • Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algbera 

      Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)
      Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ...
    • Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algebra 

      Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)
      Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ...
    • Matematikklæreres oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikk 

      Heddeland, Tonje; Thorbjørnsen, Amelia Sæves (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke matematikklæreres oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å kunne besvare dette har vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke oppfatninger har ...
    • Matematikklæreres oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikk 

      Heddeland, Tonje; Thorbjørnsen, Amelia Sæves (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke matematikklæreres oppfatninger om bruk av digital teknologi i matematikkundervisning. For å kunne besvare dette har vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke oppfatninger har ...
    • Melk til alle! - En studie av elever på 7. trinn som arbeider med en modelleringsoppgave 

      Sandrib, Ida Marie; Bui, Nhi Thao (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien er å undersøke hva som karakteriserer en gruppe elever på 7.trinn sitt første møte med en matematisk modelleringsoppgave. Studien undersøker nærmere hvilke overganger som identifiseres, blokkeringer ...
    • Melk til alle! - En studie av elever på 7. trinn som arbeider med en modelleringsoppgave 

      Sandrib, Ida Marie; Bui, Nhi Thao (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien er å undersøke hva som karakteriserer en gruppe elever på 7.trinn sitt første møte med en matematisk modelleringsoppgave. Studien undersøker nærmere hvilke overganger som identifiseres, blokkeringer ...
    • Menneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag 

      Emil Isaksen; Henrik Solvik (Master thesis, 2022)
      Menneskerettigheter er et komplekst begrep og fenomen, men et meget viktig tema innenfor samfunnsfaget. Denne oppgaven forsøker å utforske dette temaet i samfunnsfag nærmere, ved å analysere lærebøkene som har blitt ...
    • Menneskerettigheter i nyere lærebøker i samfunnsfag 

      Solvik, Henrik; Isaksen, Emil (Master thesis, 2022)
      Oppgaven viser at menneskerettigheter som tema i lærebøker blir presentert i hovedsak om menneskerettigheter, der det juridiske og rettslige perspektivet er i hovedfokus. Menneskerettigheter blir ansett som universelle og ...
    • Metakognitiv aktivitet og metakognitiv påvirkning ved problemløsning i matematikk 

      Espegren, Judith Emelie (Master thesis, 2022)
      Denne kvalitative studien ser på hva slags metakognitive aktiviteter som finnes hos en gruppe med tre 9. klasse elever, samt hvilke konsekvenser noen metakognitive spørsmål gir. Studien bygger på tidligere forskning om ...
    • Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning. 

      Due, Emma; Håverstad, Celine (Master thesis, 2023)
      I læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kan sees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt. Minecraft: Education Edition er ...
    • Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning. 

      Due, Emma; Håverstad, Celine (Master thesis, 2023)
      I læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kan sees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt. Minecraft: Education Edition er ...
    • Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring. 

      Bakken, Karen; Tønnessen, Maren (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ...
    • Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring. 

      Tønnessen, Maren; Bakken, Karen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ...
    • Modellering og virkelighetsnær matematikk i gruppearbeid 

      Sund, Christer (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i hvilke tankeprosesser og vurderinger elever på 7. trinn gjør underveis når de arbeider med en virkelighetsnær oppgave innen personlig økonomi. Studiens design har ...
    • Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8. trinn 

      Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ...