Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081483Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kansees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt.Minecraft: Education Edition er et aktuelt digitalt verktøy som er utviklet forundervisningsformål. I vår masteroppgave undersøker vi undervisningsverktøyet Minecraft:Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning, gjennom intervju av to ekspertermed god erfaring på feltet. Den ene eksperten arbeider i Microsoft utdanningsteam, medMinecraft: Education Edition som ansvarsområdet. Den andre eksperten har lang erfaring medMinecraft: Education Edition i klasserommet. Hans kompetanse har blant annet blitt benyttet ikurs for lærere om Minecraft: Education Edition. Vi har formulert følgendeforskningsspørsmål for vår masteroppgave:
1. Hvilke temaer trekker to eksperter frem knyttet til bruk av Minecraft: EducationEdition i matematikkundervisning i grunnskolen?2. Hvilke oppfatninger knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial somundervisningsverktøy i matematikk kommer til uttrykk i beskrivelsene fra toeksperter?
For å besvare forskningsspørsmålene har vi benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode, dervi gjennom semistrukturert ekspertintervju har fått et innblikk i ekspertenes oppfatningerknyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som undervisningsverktøy i matematikk.Gjennom analyseverktøyet, tematisk analyse, utarbeidet vi tre hovedkategorier fradatamaterialet, som er gjennomgående i vår oppgave: Samarbeidslæring, engasjement ogtilpasset undervisning. Minecraft: Education Edition ser ut til å være et undervisningsverktøymed et potensielt verdifullt bidrag i matematikkundervisning i norsk grunnskole. Våre funnpeker på at Minecraft: Education Edition skaper engasjement blant elever, og bidrar til eninkluderende og tilpasset undervisning i klasserommet.