dc.description.abstract | I læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kan
sees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt.
Minecraft: Education Edition er et aktuelt digitalt verktøy som er utviklet for
undervisningsformål. I vår masteroppgave undersøker vi undervisningsverktøyet Minecraft:
Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning, gjennom intervju av to eksperter
med god erfaring på feltet. Den ene eksperten arbeider i Microsoft utdanningsteam, med
Minecraft: Education Edition som ansvarsområdet. Den andre eksperten har lang erfaring med
Minecraft: Education Edition i klasserommet. Hans kompetanse har blant annet blitt benyttet i
kurs for lærere om Minecraft: Education Edition. Vi har formulert følgende
forskningsspørsmål for vår masteroppgave:
1. Hvilke temaer trekker to eksperter frem knyttet til bruk av Minecraft: Education
Edition i matematikkundervisning i grunnskolen?
2. Hvilke oppfatninger knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som
undervisningsverktøy i matematikk kommer til uttrykk i beskrivelsene fra to
eksperter?
For å besvare forskningsspørsmålene har vi benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode, der
vi gjennom semistrukturert ekspertintervju har fått et innblikk i ekspertenes oppfatninger
knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som undervisningsverktøy i matematikk.
Gjennom analyseverktøyet, tematisk analyse, utarbeidet vi tre hovedkategorier fra
datamaterialet, som er gjennomgående i vår oppgave: Samarbeidslæring, engasjement og
tilpasset undervisning. Minecraft: Education Edition ser ut til å være et undervisningsverktøy
med et potensielt verdifullt bidrag i matematikkundervisning i norsk grunnskole. Våre funn
peker på at Minecraft: Education Edition skaper engasjement blant elever, og bidrar til en
inkluderende og tilpasset undervisning i klasserommet. | |