Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHillesund, Eivind Rudjord
dc.contributor.authorDue, Emma
dc.contributor.authorHåverstad, Celine
dc.date.accessioned2023-07-26T16:23:17Z
dc.date.available2023-07-26T16:23:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:35671212
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081483
dc.description.abstractI læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kan sees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt. Minecraft: Education Edition er et aktuelt digitalt verktøy som er utviklet for undervisningsformål. I vår masteroppgave undersøker vi undervisningsverktøyet Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning, gjennom intervju av to eksperter med god erfaring på feltet. Den ene eksperten arbeider i Microsoft utdanningsteam, med Minecraft: Education Edition som ansvarsområdet. Den andre eksperten har lang erfaring med Minecraft: Education Edition i klasserommet. Hans kompetanse har blant annet blitt benyttet i kurs for lærere om Minecraft: Education Edition. Vi har formulert følgende forskningsspørsmål for vår masteroppgave: 1. Hvilke temaer trekker to eksperter frem knyttet til bruk av Minecraft: Education Edition i matematikkundervisning i grunnskolen? 2. Hvilke oppfatninger knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som undervisningsverktøy i matematikk kommer til uttrykk i beskrivelsene fra to eksperter? For å besvare forskningsspørsmålene har vi benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode, der vi gjennom semistrukturert ekspertintervju har fått et innblikk i ekspertenes oppfatninger knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som undervisningsverktøy i matematikk. Gjennom analyseverktøyet, tematisk analyse, utarbeidet vi tre hovedkategorier fra datamaterialet, som er gjennomgående i vår oppgave: Samarbeidslæring, engasjement og tilpasset undervisning. Minecraft: Education Edition ser ut til å være et undervisningsverktøy med et potensielt verdifullt bidrag i matematikkundervisning i norsk grunnskole. Våre funn peker på at Minecraft: Education Edition skaper engasjement blant elever, og bidrar til en inkluderende og tilpasset undervisning i klasserommet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMinecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel