Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081484Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I læreplanverket 2020 blir bruken av teknologi og digitale verktøy i skolen vektlagt, som kan sees i forbindelse med at dataspill har blitt et større satsningsområde i samfunnet generelt. Minecraft: Education Edition er et aktuelt digitalt verktøy som er utviklet for undervisningsformål. I vår masteroppgave undersøker vi undervisningsverktøyet Minecraft: Education Edition sitt potensial i matematikkundervisning, gjennom intervju av to eksperter med god erfaring på feltet. Den ene eksperten arbeider i Microsoft utdanningsteam, med Minecraft: Education Edition som ansvarsområdet. Den andre eksperten har lang erfaring med Minecraft: Education Edition i klasserommet. Hans kompetanse har blant annet blitt benyttet i kurs for lærere om Minecraft: Education Edition. Vi har formulert følgende forskningsspørsmål for vår masteroppgave:
1. Hvilke temaer trekker to eksperter frem knyttet til bruk av Minecraft: Education Edition i matematikkundervisning i grunnskolen?2. Hvilke oppfatninger knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som undervisningsverktøy i matematikk kommer til uttrykk i beskrivelsene fra to eksperter?
For å besvare forskningsspørsmålene har vi benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode, der vi gjennom semistrukturert ekspertintervju har fått et innblikk i ekspertenes oppfatninger knyttet til Minecraft: Education Edition sitt potensial som undervisningsverktøy i matematikk. Gjennom analyseverktøyet, tematisk analyse, utarbeidet vi tre hovedkategorier fra datamaterialet, som er gjennomgående i vår oppgave: Samarbeidslæring, engasjement og tilpasset undervisning. Minecraft: Education Edition ser ut til å være et undervisningsverktøy med et potensielt verdifullt bidrag i matematikkundervisning i norsk grunnskole. Våre funn peker på at Minecraft: Education Edition skaper engasjement blant elever, og bidrar til en inkluderende og tilpasset undervisning i klasserommet.