Blar i Master's theses in Teacher Education, level 1-7 på tittel
Viser treff 107-125 av 125
-
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning ... -
Tiltak for elever med dyskalkuli
(Master thesis, 2023)Kontekst: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere arbeider med elever som har matematikkvansker, med fokus på pedagogiske og organisatoriske tiltak, mestringstro og definisjonsproblematikken. Matematikkvansker er noe ... -
Traumebevisst tilnærming i skolen
(Master thesis, 2022)Skolen rommer et vidt mangfold av barn med svært ulik erfaringsbakgrunn. Dette fører til ulike forutsetninger for både læring og utvikling. Flere studier, blant annet ACE-studien (Adverse childhood experiences), viser at ... -
Tverrfaglig arbeid i lærerutdanningene: En kvantitativ studie med hovedfokus på undervisningsfagene mat og helse og matematikk, samt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne studien har vært å kartlegge status for tverrfaglighet blant lærerutdannere tilknyttet undervisningsfag (1.-10. trinn) i lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, samt få innsikt i ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Ull og muligheter
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om norsk ull og utvalgte håndverksteknikkers muligheter i kunst- og håndverksfaget på skolen. Jeg går i møte med ulla med egen kropp, ulike teknikker og verktøy, som sammen bearbeider ulla. Jeg ... -
Undervisning med skjønnlitteratur og leselyst. Om sammenhengen mellom bruk av skjønnlitteratur i norskundervisning og opplevd leselyst hos elevene.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven forsøker å belyse spørsmålet om hvordan skjønnlitteratur brukes i norskundervisningen i en 6. klasse, og hvordan dette kan påvirke elevenes leselyst. For å gjøre dette har jeg gjennomført en kvalitativ ... -
Utagerende atferd i skolen
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om utagerende atferd. Lærere står i mange utfordrende situasjoner som følge av denne typen atferd i skolen. Det samme gjør elevene det gjelder og deres medelever. Det er gjort mye forskning rundt ... -
Utfordrende bildebøker i undervisning på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Hensikten med masterprosjektet har vært å finne ut hvilken rolle og betydning en estetisk lesing av bildebøkene Akvarium og Håret til mamma kan spille i undervisning for barn på småtrinnet. Litteraturteoretikere som Louise ... -
Utforskende matematikk i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster
(Master thesis, 2023)Det har blitt et økt fokus på utforsking i Kunnskapsløftet 2020, spesielt innenfor matematikk. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreren kan tilrettelegge for utforskende matematikk i begynneropplæringen. ... -
Utforskende matematikk i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster
(Master thesis, 2023)Det har blitt et økt fokus på utforsking i Kunnskapsløftet 2020, spesielt innenfor matematikk. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreren kan tilrettelegge for utforskende matematikk i begynneropplæringen. ... -
Utforsking av geometriske figurer i Scratch
(Master thesis, 2023)Etter fagfornyelsen i 2020 er programmering blitt innført i matematikken. Et av hovedargumentene for innføringen er at programmering kan være med på å støtte og utvikle elevers algoritmisketenkning. Siden dette er nytt for ... -
Utvikling av bokstavkunnskap på 1. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med bokstavinnlæring på 1.trinn. Oppgaven skal svare på problemstillingen: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av elevers ... -
Utvikling av bokstavkunnskap på 1.trinn.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeider med bokstavinnlæring på 1.trinn. Oppgaven skal svare på problemstillingen: Hvordan legger lærere til rette for utvikling av elevers ... -
Verdirepresentasjon i fantasylitteratur for barn og unge: Om verdier og identitetsutvikling i trilogien Halvgudene av Mari Moen Holsve
(Master thesis, 2022)Oppgaven dreier seg om hvordan personers verdier kan forme deres identitetsutvikling innenfor fantasylitteratur, konkretisert gjennom en analyse av en romantrilogi for barn av Mari Moen Holsve: Halvgudene (2011), Svart ... -
"Visste du at hjerte ikke slår evig?" En undersøkelse av et litteraturprosjekt med Anna Fiske sine bøker i en tredjeklasse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan en tredjeklasse arbeidet med Anna Fiske (2020) sine Visste du at ...? -bøker i litteraturprosjektet Bøkenes verden. Informanter i dette prosjektet er elever på 3. trinn og kontaktlæreren ...