Utfordrende bildebøker i undervisning på småtrinnet
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med masterprosjektet har vært å finne ut hvilken rolle og betydning en estetisk lesing av bildebøkene Akvarium og Håret til mamma kan spille i undervisning for barn på småtrinnet. Litteraturteoretikere som Louise Rosenblatt, Victor Sjikloskij, Wolfgang Iser og Judith. A. Langer bidrar til bedre forståelse av hva estetisk lesing, estetiske opplevelser og utforsking av skjønnlitteratur innebærer, og har vært det teoretiske grunnlaget for masteroppgaven. Jeg har også brukt Gro Dahles egne tanker og meninger gjennom et skrevet intervju. Grunnet for å få bedre forståelse av hvor hun henter inspirasjonen sin fra. I tillegg til litteraturteorien har jeg brukt psykologiteori av Jean Piaget. Videre rettes søkelyset mot fagfornyelsen og folkehelse og livsmestring. Som avslutning i teorikapittelet rettes søkelyset mot didaktisk tilnærming.
Videre inneholder oppgaven punktanalysene som tar for seg de åpne rommene som er skapt for tolkning av leseren, og diskusjon. I diskusjonen belyser jeg hvordan lærere kan ta i bruk bildebøker i undervisningen, om den vanskelige problematikken blir forstått av de yngste elevene på skolen, og til slutt hvordan bøkene kan være en invitasjon til å snakke om den vanskelige tematikken.