• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.

Godtfredsen, Kristine Fossheim
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masteroppgave Kristine Fossheim.pdf (759.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300653
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og

supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne

kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset sin kommunikasjonsform presisert i § 2-4 i

Opplæringsloven. Som for alle elever forplikter skolen seg gjennom Opplæringsloven (2013)

å sørge for at elevene skal få et forsvarlig utbytte av opplæringen. I denne oppgaven har jeg

gått nærmere inn på dette, under problemstillingen ” Hvordan legger en skole til rette for at en

elev som bruker ASK skal få et forsvarlig utbytte av undervisningen?”. Jeg har observert en

elev som bruker ASK i sin skolehverdag, og intervjuet læreren hennes. Fokuset har jeg valgt å

legge på faktorene læring, kommunikasjon og rammevilkår og inkludering. Med

utgangspunkt i at mennesker lærer i samspill med andre (Vygotsky, 1986), og språk eller

verbal kommunikasjon er den primære måten for mennesker å samhandle på, blir mennesker

som har utfordringer knyttet til å kommunisere sårbare. Det krever en ekstrainnsats i skolen

for å kunne bygge en bro mellom disse elevene og den kunnskapen som konstrueres i

fellesskapet. Mangel på tid, kompetanse og materiell er faktorer som utfordrer hvordan skolen

kan møte elever som bruker ASK. Å leve opp til et ideal om en inkluderingspraksis, er

utfordrende fordi det krever mye av de ansatte i skolen, og rammefaktorene begrenser

mulighetene til dette. På skolen i undersøkelsen har de utfordringer knyttet til disse faktorene,

men de har også en rekke ressurser som gjør at eleven i undersøkelsen later til å trives godt på

skolen og oppleves som en del av fellesskapet. Jeg har drøftet funnene innenfor disse

faktorene opp mot norsk og internasjonal forskning. Gjennom oppgaven prøver jeg å danne et

bilde av hvilken skolehverdag elever som bruker ASK har, og hvordan skolen legger til rette

for å møte de særskilte behovene til disse elevene. Jeg trekker frem suksesshistorier og mulige

utfordringer, og håper det kan bidra til en bevisstgjøring rundt skolens praksis og et økt fokus

på læring, også for elever som bruker ASK.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit