ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300653Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og
supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne
kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset sin kommunikasjonsform presisert i § 2-4 i
Opplæringsloven. Som for alle elever forplikter skolen seg gjennom Opplæringsloven (2013)
å sørge for at elevene skal få et forsvarlig utbytte av opplæringen. I denne oppgaven har jeg
gått nærmere inn på dette, under problemstillingen ” Hvordan legger en skole til rette for at en
elev som bruker ASK skal få et forsvarlig utbytte av undervisningen?”. Jeg har observert en
elev som bruker ASK i sin skolehverdag, og intervjuet læreren hennes. Fokuset har jeg valgt å
legge på faktorene læring, kommunikasjon og rammevilkår og inkludering. Med
utgangspunkt i at mennesker lærer i samspill med andre (Vygotsky, 1986), og språk eller
verbal kommunikasjon er den primære måten for mennesker å samhandle på, blir mennesker
som har utfordringer knyttet til å kommunisere sårbare. Det krever en ekstrainnsats i skolen
for å kunne bygge en bro mellom disse elevene og den kunnskapen som konstrueres i
fellesskapet. Mangel på tid, kompetanse og materiell er faktorer som utfordrer hvordan skolen
kan møte elever som bruker ASK. Å leve opp til et ideal om en inkluderingspraksis, er
utfordrende fordi det krever mye av de ansatte i skolen, og rammefaktorene begrenser
mulighetene til dette. På skolen i undersøkelsen har de utfordringer knyttet til disse faktorene,
men de har også en rekke ressurser som gjør at eleven i undersøkelsen later til å trives godt på
skolen og oppleves som en del av fellesskapet. Jeg har drøftet funnene innenfor disse
faktorene opp mot norsk og internasjonal forskning. Gjennom oppgaven prøver jeg å danne et
bilde av hvilken skolehverdag elever som bruker ASK har, og hvordan skolen legger til rette
for å møte de særskilte behovene til disse elevene. Jeg trekker frem suksesshistorier og mulige
utfordringer, og håper det kan bidra til en bevisstgjøring rundt skolens praksis og et økt fokus
på læring, også for elever som bruker ASK.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015