Blar i Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13 på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 240
-
«Hvorfor skal vi lære dette egentlig?» En analyse av hvordan læreplaner, lærebøker, lærere og elever forklarer hensikten med skjønnlitteraturundervisning i videregående skole
(Master thesis, 2021)En analyse av hvordan læreplaner, lærebøker, lærere og elever forklarer hensikten med skjønnlitteraturundervisning i videregående skole. -
Den store karakterdebatten
(Master thesis, 2021) -
«For det er klart at er du norsk og kan mange språk, så skjønner du jo at det er en ressurs. Det skjønner jo de fleste.»
(Master thesis, 2022)Nyere forskning har lagt mer og mer vekt på at flerspråklighet er en ressurs, utdanningspolitikken er også preget av dette, noe som fagfornyelsen også er et resultat av. I overordnet del står det: «(a)lle elever skal få ... -
Jeg har alltid villet vise fram barna
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler eksponering av barn i sosiale medier. Oppgaven tar for seg hvilke begrunnelser et utvalg influenser-mødre har for å eksponere eller ikke eksponere egne barn på internett og i sosiale medier. ... -
Studentfrafall ved Universitetet i Agder – Risikofaktorer og muligheter
(Master thesis, 2022)Gjennom denne oppgaven undersøker jeg studentfrafall ved fakultet for samfunnsvitenskap ved Universitetet i Agder (UiA), og hvilke faktorer som potensielt kan påvirke frafallet. Gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse ... -
Historiefaget i praksis En case studie av mål, undervisning og vurdering i historiefaget
(Master thesis, 2022)Research about history as a subject and how it is practiced in upper secondary school in Norway is lacking. This thesis`s goal is to begin and add to the research situation. To do so, I have completed a case study of one ... -
«Motivasjon er ikke bare noe du kommer drassende med i en pose fra Rema 1000»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke tanker og erfaringer samfunnskunnskapslærere har med yrkesretting på yrkesfag, og om yrkesretting kan bidra til å redusere frafallet i videregående opplæring. Forskningsarbeidet ... -
Identity and Investment in English Language Learning: Immigrant ESOL Learners' Experiences with English Language Learning in a Norwegian School Context
(Master thesis, 2022)The terms identity and motivation, both previously thought to be fairly static traits of an individual, have gone through re-conceptualizations where the ever-changing social context and factors such as past experiences, ... -
You Can Always Count On Family
(Master thesis, 2022)This thesis explores key events in the evangelical movement’s quest to reshape the nation to fit their image. The perceived decay of America’s values has evangelicals look for opportunities to restore the nation’s traditional ... -
Exceptionally Harsh Punishments: The role of American exceptionalism in making the United States a leading nation in mass incarceration and tough punishments since the 1970s.
(Master thesis, 2022)The United States of America has the highest incarceration rates in the world. In fact, while the U.S. only accounts for five percent of the global population, it has nearly twenty-five percent of its prisoners. This thesis ... -
"Integrerbar på to år?" -En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med integrering i skolen
(Master thesis, 2022)Skolen er en viktig arena med tanke på integrering. Formålet med denne oppgaven er å få en dypere innsikt i læreres arbeid med integrering av minoritetselever i klasserommet og hvordan lærerne tilrettelegger for nyankomne ... -
Arabisk, en ressurs i voksenopplæringen?
(Master thesis, 2022)I den nye læreplanen Kunnskapsløftet blir det presisert at alle elever skal få oppleve at det å kunne ulike språk er en ressurs (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 5), og problemstillingen som blir utforsket i denne oppgaven ... -
Violeta Violeta - Ein romantisk tragedie?
(Master thesis, 2022)Denne oppgåva utforskar spørsmålet om kva slags verk Violeta Violeta – En romantisk tragedie av Kaizers Orchestra er. Albumtrilogien har ein stor musikalsk og litterær rikdom, på kryss og tvers av historiske epokar. Det ... -
En monumental debatt
(Master thesis, 2022)Abstract There was a widespread debate thoughout the western world that treated public monuments and Norway was among one of those contries. The three most debated cases in this debate was tied to the monuments representing ... -
Fra læreplan til klasserom
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 startet innføringen av Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Utdanningsdirektoratet, 2020). Denne ble gjerne kalt fagfornyelsen. Bakgrunnen for dette var at skolen skulle tilpasses det samfunnet elevene ... -
UiA-studenters alkoholvaner - et spørsmål om klasse eller drikkekultur?
(Master thesis, 2022)I denne studien er UiA-studenters alkoholbruk og alkoholpreferanser undersøkt og tolket i lys av sosiologisk teori. I 2016 utgav Østhus, Mäkelä, Norström og Rossow en rapport for Helsedirektoratet om alkoholbruk og sosial ... -
De fjerne, men så nære
(Master thesis, 2022)På Youtube har det vokst frem en særegen kultur der det relasjonelle og autentiske står sterkt. Gjennom kameralinsa kan man som seer ta del i videoskaperens hverdag, enten det tørkes tårer, deles personlige erfaringer, ... -
Python som medierende artefakt i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Et av de nye ordene som nevnes i læreplanene i matematikk i fagfornyelsen som innføres gradvis etter 2020 er programmering. Dette er et nytt område for mange lærere og elever, noe som gjør at innføringen kan by både på ... -
Elektronisk kontroll - den rimelige straffen?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en diskursanalyse og forsøker å beskrive straffegjennomføring ute i samfunnet med elektronisk kontroll i Norge. Ved å svare på problemstillingen; Fremveksten ev elektronisk kontroll i Norge: Hva er ... -
Motivasjon hos elever ved bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet i denne masterstudien er hvordan bruken av digitale verktøy påvirker elevenes motivasjon i matematikk. Bruken av digitale verktøy handler i denne studien om bruk når elevene selv jobber med oppgaver i undervisningstimer ...