Collections in this community

Recent Submissions

  • Ungt utenforskap - En døråpner til de ekstreme miljøene 

    Mathisen, Jesper Skaugseth (Master thesis, 2024)
    Lærere er en del av frontlinjen av forebyggingen av radikalisering og voldelig ekstremisme. En utfordring samfunnet står ovenfor i dag ved at det involveres flere mindreårige i terror og terrorrelaterte handlinger, ...
  • «Det einaste eg veit heilt sikkert, er at eg ikkje lenger er» 

    Felldal, Ingerid Anine Bergan (Master thesis, 2024)
    Sykdomslitteratur kan vise hvordan sykdom påvirker den berørtes liv, identitet og selvforståelse. Selvbiografiske tekster og romaner tilbyr ulike måter å uttrykke disse erfaringene på. I denne masteravhandlingen utforsker ...
  • Hvordan slutte med kriminalitet? En kvantitativ analyse av hvilke perspektiver innsatte i norske fengsler har på «desistance». 

    Drønen, Tuva Mørk (Master thesis, 2024)
    Dette forskningsprosjektet er en kvantitativ studie av «desistance» - altså det å slutte med kriminalitet – sett fra norske innsattes perspektiv. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er en spørreundersøkelse som ble gjort ...
  • Fremstillinger av familiestrukturer, foreldreskap og kjønnsroller på Sørlandet 

    Terjesen, Hege (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven omhandler fremstillinger av familiestrukturer og kjønnsroller i den regionale avisen Fædrelandsvennen fra 2021 til 2023. Bakgrunnen for oppgaven er en interesse for hvordan familiestrukturer har endret ...
  • Undervisningspraksis om kjønn og seksualitet 

    Jakobsen, Maureen Frestad (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av undervisningspraksiser om kjønns- og seksualitetsmangfold på private kristne og offentlige videregående skoler. Oppgaven undersøker hvordan ulike lærere beskriver sin ...
  • En snarvei til tenking? - Om bruk av generativ KI som ChatGPT i videregående opplæring 

    Bjørgo, Vilde Apneseth; Aarseth, Nora Xiaoying (Master thesis, 2024)
    Inntoget av ny KI-teknologi i skolen fikk stor oppmerksomhet etter at språkmodellen ChatGPT ble lansert i november 2022. Siden den gang har KI-verktøy sin påvirkning for utdanning vært et fremtredende tema i blant annet ...
  • En snarvei til tenkning? - Om bruk av generativ kunstig intelligens som ChatGPT i videregående opplæring 

    Nora Xiaoying Aarseth; Vilde Apneseth Bjørgo (Master thesis, 2024)
    Inntoget av ny KI-teknologi i skolen fikk stor oppmerksomhet etter at språkmodellen ChatGPT ble lansert i november 2022. Siden den gang har KI-verktøy sin påvirkning for utdanning vært et fremtredende tema i blant annet ...
  • Opplevelsen av midlertidighet 

    Norheim, Ida Elise Fjeldskår (Master thesis, 2024)
    Denne oppgaven omhandler opplevelsen av midlertidighet for ansatte i kristne private skoler. Oppgavens problemstilling er «Hvordan oppleves midlertidig ansettelse i kristne private skoler og hvilken betydning har dette for ...
  • Jeg er her, jeg ser deg - en kvalitativ studie av barnehageansattes nonverbale relasjonsarbeid til de yngste barna i barnehagen 

    Larsen, Stine (Master thesis, 2024)
    Målet med studien er å forsøke og forstå hvordan det nonverbale samspillet kommer til uttrykk i relasjonen mellom barnehageansatte og de yngste barna i barnehagen. Gjennom studien søkes svar på problemstillingen «Hvordan ...
  • Hvorfor velges de valgte? 

    Kjønnerød, Sondre Alfredsen (Master thesis, 2024)
    Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som kan ligge til grunne for at norske ministere utnevnes til internasjonale politiske toppstillinger. Dette er et tema det er forsket lite på, hvorpå motivasjonen for studien ...
  • Elevers skoleprestasjoner etter foreldrenes samlivsbrudd: en studie basert på registerdata 

    Beyene, Benjamin Sæstad (Master thesis, 2024)
    Sammendrag Studien omhandler elevers skoleprestasjoner og hvordan dette kan ha sammenheng med deres familiesituasjon, i betydning av om de bor med begge eller bare én av foreldrene og når et eventuelt samlivsbrudd fant ...
  • Friminuttets dramaturgi 

    Torp, Malin (Master thesis, 2024)
    Hensikten med studien er å få et innblikk i hva som skjer i friminuttene på et utvalg ungdomsskoler; hvordan elevenes samhandling utspiller seg, og hvilke rammer som preger interaksjonen. Dette er et ellers lite utforsket ...
  • Samfunnskunnskapens seksualitetsundervisning 

    Ullenes, Amalie (Master thesis, 2024)
    Mitt formål med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærebøker i samfunnskunnskap operasjonaliserer kompetansemålet som handler om grensesetting, kjønn, seksualitet og kropp. Oppgaven setter lys på hvordan bøkene ...
  • Kulturelt mangfold og minoriteter i lærebøker i samfunnskunnskap 

    Hoel, Marte Jahren (Master thesis, 2024)
    Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fremstillingen av kulturelt mangfold og minoriteter i lærebøker i samfunnskunnskap. For å svare på problemstillingen har jeg gjort en kvalitativ lærebokanalyse av henholdsvis Delta, ...
  • Skal alle bare støpes i en form? En kvalitativ studie om barnehagelæreres forståelse av tidlig innsats og normalitet. 

    Hansen, Karianne Wahlin (Master thesis, 2024)
    SAMMENDRAG Dette forskningsprosjektet har tatt for seg tidlig innsats og normalitet. Formålet med oppgaven har vært å belyse hvordan barnehage ansatte forstår tidlig innsats og hvordan arbeidet med tidlig innsats kan ha ...
  • Kva heiter eigenleg situp på norsk? Ein studie av engelske importord på norske treningsstudio 

    Lauritsen, Vestein Langseth (Master thesis, 2024)
    Føremålet med denne masteroppgåva har vore å få ei oversikt over bruken av engelsk og engelske importord i norske treningsstudio. Oppgåva byggjer på seks kvantitative intervju med personlege trenarar, ei kvantitativ ...
  • Barnehagens vegger som speil av pedagogisk verdier: En studie av plakater, tegninger og oppslag i barnehagen. 

    Betu, Andrew Tshalu (Master thesis, 2024)
    I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvordan pedagogiske verdier manifesteres visuelt i barnehagens læringsmiljø gjennom plakater, tegninger og andre visuelle oppslag. Studien, med tittelen "Barnehagens vegger som speil ...
  • Å lære helse i kroppsøving 

    Falch, Oda Elisabeth Repstad; van Helvoirt, Annika Conny (Master thesis, 2024)
    Tidligere forskning viser at helse i kroppsøving primært forstås som det å være fysisk aktiv, noe vi oppfatter som en kontrast til hvordan nåværende læreplan, LK20, formidler at helse kan forstås (Kunnskapsdepartementet, ...
  • Å lære helse i kroppsøving 

    Falch, Oda Elisabeth Repstad; van Helvoirt, Annika Conny (Master thesis, 2024)
    Tidligere forskning viser at helse i kroppsøving primært forstås som det å være fysisk aktiv, noe vi oppfatter som en kontrast til hvordan nåværende læreplan, LK20, formidler at helse kan forstås (Kunnskapsdepartementet, ...
  • Skulle hatt mer mangfold! 

    Moseidjord, Camilla Delbekk (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan bildebøker kan bidra til å speile og synliggjøre familiemangfold i barnehagen. I barnehagens rammeplan står det at barnehagen skal «synliggjøre et mangfold i familieformer og ...

View more