Å lære helse i kroppsøving
Abstract
Tidligere forskning viser at helse i kroppsøving primært forstås som det å være fysisk aktiv, noe vi oppfatter som en kontrast til hvordan nåværende læreplan, LK20, formidler at helse kan forstås (Kunnskapsdepartementet, 2019; Mong & Standal, 2019). Vi har gjennomført praksisnær forskning der hensikten var å undersøke lærers og elevers erfaringer knyttet til et undervisningsopplegg basert på en salutogen helseforståelse. Problemstillingen lyder: “Hvordan erfarer elever på 10. trinn og deres lærer et undervisningsopplegg i kroppsøving som tar utgangspunkt i en salutogen helseforståelse?”. Vårt analytiske rammeverk består av teorier om helse og kropp. Vi har utarbeidet og gjennomført et undervisningsopplegg med utgangspunkt i et salutogent helseperspektiv. Metodisk har vi gjennomført kvalitative intervju med åtte elever og deres kroppsøvingslærer, og brukt Braun og Clarke (2022) sin refleksive tematiske analyse. Vi får fram tre funn: (i) informantene opplevde en undervisning som kombinerer refleksjon og bevegelse som gøy, lærerik og annerledes, (ii) de erfarte at alle kunne bidra i undervisningen, og (iii) undervisningsopplegget bidro til en større bevisstgjøring av sosiale mediers påvirkning. Basert på våre funn tar vi opp to punkter til diskusjon: (i) å lære helse i kroppsøving og (ii) utfordringer ved en dualistisk begrepsbruk. Vi konkluderer med at for å få til en undervisning som fremmer en salutogen helseforståelse, må læreren være bevisst hvilket syn på helse som formidles til elevene gjennom begrepsbruk og valg av læringsaktiviteter. Videre konkluderer vi med at refleksjon i bevegelse, et inkluderende læringsmiljø samt å bevisstgjøre elevene på formålet med undervisningen, er viktige komponenter i arbeidet med helse i undervisning.
Nøkkelord: Kroppsøving, Praksisnær forskning, LK20, Helse