Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13
Nye registreringer
-
Friminuttets dramaturgi
(Master thesis, 2024)Hensikten med studien er å få et innblikk i hva som skjer i friminuttene på et utvalg ungdomsskoler; hvordan elevenes samhandling utspiller seg, og hvilke rammer som preger interaksjonen. Dette er et ellers lite utforsket ... -
Samfunnskunnskapens seksualitetsundervisning
(Master thesis, 2024)Mitt formål med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærebøker i samfunnskunnskap operasjonaliserer kompetansemålet som handler om grensesetting, kjønn, seksualitet og kropp. Oppgaven setter lys på hvordan bøkene ... -
Elevers skoleprestasjoner etter foreldrenes samlivsbrudd: en studie basert på registerdata
(Master thesis, 2024)Sammendrag Studien omhandler elevers skoleprestasjoner og hvordan dette kan ha sammenheng med deres familiesituasjon, i betydning av om de bor med begge eller bare én av foreldrene og når et eventuelt samlivsbrudd fant ... -
Kulturelt mangfold og minoriteter i lærebøker i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fremstillingen av kulturelt mangfold og minoriteter i lærebøker i samfunnskunnskap. For å svare på problemstillingen har jeg gjort en kvalitativ lærebokanalyse av henholdsvis Delta, ... -
Kva heiter eigenleg situp på norsk? Ein studie av engelske importord på norske treningsstudio
(Master thesis, 2024)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å få ei oversikt over bruken av engelsk og engelske importord i norske treningsstudio. Oppgåva byggjer på seks kvantitative intervju med personlege trenarar, ei kvantitativ ... -
Å lære helse i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning viser at helse i kroppsøving primært forstås som det å være fysisk aktiv, noe vi oppfatter som en kontrast til hvordan nåværende læreplan, LK20, formidler at helse kan forstås (Kunnskapsdepartementet, ... -
Å lære helse i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning viser at helse i kroppsøving primært forstås som det å være fysisk aktiv, noe vi oppfatter som en kontrast til hvordan nåværende læreplan, LK20, formidler at helse kan forstås (Kunnskapsdepartementet, ... -
Samtale mellom elever og teknologi
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt tre ulike typer samtaler mellom et utvalg elever og chatboten Sokrates, sett fra et språkvitenskapelig perspektiv. Språkbruk varierer ofte basert på ulike faktorer, som hvilken kontekst ... -
"Å se andre. Føle dem, som om de var meg". En nærlesning av det allegoriske- og didaktiske potensialet ved Hirkas transformasjoner i Siri Pettersens fantasytrilogi Ravneringene.
(Master thesis, 2024)Ungdomslitteraturen kan spille en viktig rolle for identitetsdannelsen til barn og unge. Enten det er hjemme, på skolen, eller en annen arena, så oppstår det etiske konflikter og hendelser man må ta stilling til på veien ... -
Skal vi la ungdommen leke eller trene på fotballbanen?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning på utviklingen av kompetanse og ekspertise i fotball er både omfattende og kompleks. Det finnes svært mange metoder, tilnærminger og rammeverk som prøver å forklare eller forstå hvordan man best mulig ... -
Skal vi la ungdommen leke eller trene på fotballbanen?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning på utviklingen av kompetanse og ekspertise i fotball er både omfattende og kompleks. Det finnes svært mange metoder, tilnærminger og rammeverk som prøver å forklare eller forstå hvordan man best mulig ... -
Mener nordmenn at vi bør ha et standardtalemål i Norge? En undersøkelse av holdninger til standardtalemål blant språkbrukere på Sørlandet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvilke holdninger nordmenn har til et mulig standardtalemål. Den presenterer ni informanters holdninger til egen dialekt, som for eksempel i hvilken grad de ønsker å holde på den i alle ... -
Hva kjennetegner dialekten hos unge i Arendal i dag?
(Master thesis, 2024)Undersøkelse av seks variabler hos åtte informanter. Kvalitativt intervju. -
"De oppgavene der man ikke skriver noe" Hvordan kan vi gjøre skriveoppgaver i norsk mer interessante for elever på yrkesfag?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker om elever som går vg2 på yrkesfag har interesse for yrkesfaget sitt, om de har interesse for skriving, og om det finnes noen sammenheng mellom disse to interesseområdene. I tillegg undersøkes ... -
Populærlitteratur på pensum
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave som tar for seg en studie av tre forskjellige lærebøker til norskfaget, utgitt etter læreplanen LK20. Hovedformålet med oppgaven er å studere lærebøkenes tekstvedlegg, for å se på om det finnes ... -
"Slik er det blitt: Det er henne eller meg". En lesning av de sinte følelsene i Sandra Lillebøs roman Tingenes tilstand (2020)
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan Sandra Lillebøs roman Tingenes tilstand (2020) fremstiller sinne blant pårørende. På tross av at romanen skildrer et stort og komplekst sinne, har ikke dette fått noen særlig oppmerksomhet ... -
Bøtelagte lovbrudd i Oppland på 1600-tallet i lys av kriminalisering og rettsliggjøring
(Master thesis, 2024)During the 17th century, the Danish-Norwegian government underwent criminalization processes that effected its subjects. This dissertation will explore the impact of these processes, as seen on the crime pattern of the ... -
Resonnering i eksamensoppgaver
(Master thesis, 2024)Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering og argumentasjon presentert som ett av seks kjerneelementer. Vi ønsker å svare på problemstillingen: Hvordan er eksamensoppgaver i 1T et utgangspunkt for ... -
Ungdomstrinnets reise mot algoritmisk tenkning og programmeringskompetanse
(Master thesis, 2024)I en stadig mer digitalisert hverdag så vi ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020, et tiltak for å øke norske elevers digitale kompetanse. Dette ble gjort gjennom innføringen av algoritmisk tenkning og programmering i ... -
Utforskende og etterforskende eksamensoppgaver
(Master thesis, 2024)Endringer skjer stadig i samfunnet vårt. For å dekke behovene til fremtidens samfunn, ble kjerneelementene innført i matematikkfagene på skolen ved den nye læreplanen (LK20). Et av kjerneelementene er utforsking og ...