Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13
Recent Submissions
-
Samtale mellom elever og teknologi
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt tre ulike typer samtaler mellom et utvalg elever og chatboten Sokrates, sett fra et språkvitenskapelig perspektiv. Språkbruk varierer ofte basert på ulike faktorer, som hvilken kontekst ... -
"Å se andre. Føle dem, som om de var meg". En nærlesning av det allegoriske- og didaktiske potensialet ved Hirkas transformasjoner i Siri Pettersens fantasytrilogi Ravneringene.
(Master thesis, 2024)Ungdomslitteraturen kan spille en viktig rolle for identitetsdannelsen til barn og unge. Enten det er hjemme, på skolen, eller en annen arena, så oppstår det etiske konflikter og hendelser man må ta stilling til på veien ... -
Skal vi la ungdommen leke eller trene på fotballbanen?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning på utviklingen av kompetanse og ekspertise i fotball er både omfattende og kompleks. Det finnes svært mange metoder, tilnærminger og rammeverk som prøver å forklare eller forstå hvordan man best mulig ... -
Skal vi la ungdommen leke eller trene på fotballbanen?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning på utviklingen av kompetanse og ekspertise i fotball er både omfattende og kompleks. Det finnes svært mange metoder, tilnærminger og rammeverk som prøver å forklare eller forstå hvordan man best mulig ... -
Mener nordmenn at vi bør ha et standardtalemål i Norge? En undersøkelse av holdninger til standardtalemål blant språkbrukere på Sørlandet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvilke holdninger nordmenn har til et mulig standardtalemål. Den presenterer ni informanters holdninger til egen dialekt, som for eksempel i hvilken grad de ønsker å holde på den i alle ... -
Hva kjennetegner dialekten hos unge i Arendal i dag?
(Master thesis, 2024)Undersøkelse av seks variabler hos åtte informanter. Kvalitativt intervju. -
"De oppgavene der man ikke skriver noe" Hvordan kan vi gjøre skriveoppgaver i norsk mer interessante for elever på yrkesfag?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker om elever som går vg2 på yrkesfag har interesse for yrkesfaget sitt, om de har interesse for skriving, og om det finnes noen sammenheng mellom disse to interesseområdene. I tillegg undersøkes ... -
Populærlitteratur på pensum
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave som tar for seg en studie av tre forskjellige lærebøker til norskfaget, utgitt etter læreplanen LK20. Hovedformålet med oppgaven er å studere lærebøkenes tekstvedlegg, for å se på om det finnes ... -
"Slik er det blitt: Det er henne eller meg". En lesning av de sinte følelsene i Sandra Lillebøs roman Tingenes tilstand (2020)
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan Sandra Lillebøs roman Tingenes tilstand (2020) fremstiller sinne blant pårørende. På tross av at romanen skildrer et stort og komplekst sinne, har ikke dette fått noen særlig oppmerksomhet ... -
Bøtelagte lovbrudd i Oppland på 1600-tallet i lys av kriminalisering og rettsliggjøring
(Master thesis, 2024)During the 17th century, the Danish-Norwegian government underwent criminalization processes that effected its subjects. This dissertation will explore the impact of these processes, as seen on the crime pattern of the ... -
Resonnering i eksamensoppgaver
(Master thesis, 2024)Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering og argumentasjon presentert som ett av seks kjerneelementer. Vi ønsker å svare på problemstillingen: Hvordan er eksamensoppgaver i 1T et utgangspunkt for ... -
Ungdomstrinnets reise mot algoritmisk tenkning og programmeringskompetanse
(Master thesis, 2024)I en stadig mer digitalisert hverdag så vi ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020, et tiltak for å øke norske elevers digitale kompetanse. Dette ble gjort gjennom innføringen av algoritmisk tenkning og programmering i ... -
Utforskende og etterforskende eksamensoppgaver
(Master thesis, 2024)Endringer skjer stadig i samfunnet vårt. For å dekke behovene til fremtidens samfunn, ble kjerneelementene innført i matematikkfagene på skolen ved den nye læreplanen (LK20). Et av kjerneelementene er utforsking og ... -
Lektorstudenter sine kriterier til matematisk argumentasjon
(Master thesis, 2024)Det å kunne argumentere er en kompetanse som blir mer og mer viktig i en digitaltidsal-der. Resonnering og argumentasjon ble i 2020 innført som et eget kjerneelement i lære-planen (LK20). Matematisk argumentasjon handler ... -
Lektorstudenter sine kriterier til matematisk argumentasjon
(Master thesis, 2024)Det å kunne argumentere er en kompetanse som blir mer og mer viktig i en digitaltids-alder. Resonnering og argumentasjon ble i 2020 innført som et eget kjerneelement i læ-replanen (LK20). Matematisk argumentasjon handler ... -
Resonnering i eksamensoppgaver
(Master thesis, 2024)Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering og argumentasjon presentert som ett av seks kjerneelementer. Vi ønsker å svare på problemstillingen: Hvordan er eksamensoppgaver i 1T et utgangspunkt for ... -
Muligheter for resonnering og argumentasjon i videregående lærebøker
(Master thesis, 2024)I 2020 publiserte Utdanningsdirektoratet nye læreplaner for undervisning i norsk skole. De nye læreplanene introduserte begrepet «kjerneelementer», som skal være «[…] det viktigste faglige innholdet elever skal arbeide med ... -
Muligheter for resonnering og argumentasjon i videregående lærebøker
(Master thesis, 2024)I 2020 publiserte Utdanningsdirektoratet nye læreplaner for undervisning i norsk skole. De nye læreplanene introduserte begrepet «kjerneelementer», som skal være «[…] det viktigste faglige innholdet elever skal arbeide med ... -
Ungdomstrinnets reise mot algoritmisk tenkning og programmeringskompetanse
(Master thesis, 2024)I en stadig mer digitalisert hverdag så vi ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020, et tiltak for å øke norske elevers digitale kompetanse. Dette ble gjort gjennom innføringen av algoritmisk tenkning og programmering i ... -
Utforskende og etterforskende eksamensoppgaver
(Master thesis, 2024)Endringer skjer stadig i samfunnet vårt. For å dekke behovene til fremtidens samfunn, ble kjerneelementene innført i matematikkfagene på skolen ved den nye læreplanen (LK20). Et av kjerneelementene er utforsking og ...