"De oppgavene der man ikke skriver noe" Hvordan kan vi gjøre skriveoppgaver i norsk mer interessante for elever på yrkesfag?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139762Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker om elever som går vg2 på yrkesfag har interesse for yrkesfaget sitt, om de har interesse for skriving, og om det finnes noen sammenheng mellom disse to interesseområdene. I tillegg undersøkes det hvilke oppgaver elevene synes er mest interessante når de får velge mellom en norskfaglig og en yrkesrettet oppgave. Det sammenlignes også hvilke oppgaver de synes er interessante med hvilke oppgaver elevene velger å skrive. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan vi gjøre skriveoppgaver i norsk mer interessante for elever på yrkesfag?Problemstillingen blir forsøkt besvart med utgangspunkt i en kvantitativ spørreundersøkelse som er gjennomført på yrkesfaglige linjer på fem ulike videregående skoler i Agder våren 2024. Spørreundersøkelsen har 157 respondenter. Funnene avdekker at et stort flertall av elevene har høy interesse for yrkesfaget sitt, og at en tilsvarende høy andel har lav interesse for skriving. Det er ikke noen tydelig statistisk sammenheng mellom disse to funnene. Funnene viser at en høy andel respondenter oppgir at de ikke synes at noen av oppgavene de blir presentert for er interessante, disse velger som oftest å skrive den yrkesrettede oppgaven når de må. I tillegg viser undersøkelsen at det er sammenheng mellom lav mestringsforventning til skriveoppgaver og manglende interesse for skriveoppgaver.Funnene blir diskutert opp mot interesseteori, tidligere forskning og to etnografiske undersøkelser om skriving i yrkessammenheng. Prosjektet viser at å bruke en spørreundersøkelse for å avdekke hvilken interesse elevene har for skriving, kan være en effektiv måte å arbeide med skriveoppgaver og vurderingen av disse.