"Å se andre. Føle dem, som om de var meg". En nærlesning av det allegoriske- og didaktiske potensialet ved Hirkas transformasjoner i Siri Pettersens fantasytrilogi Ravneringene.
Abstract
Ungdomslitteraturen kan spille en viktig rolle for identitetsdannelsen til barn og unge. Enten det er hjemme, på skolen, eller en annen arena, så oppstår det etiske konflikter og hendelser man må ta stilling til på veien mot å bli voksen. Disse etiske dilemmaene kan forandre oss, og gjøre innvirkning på valgene vi tar videre i livet. Det kan føre til at man forandrer seg som person, eller blir transformert. Denne oppgaven har utforsket hva man kan lære av en fantasyhelt og hennes valg i møte med etiske problemstillinger. Hovedkarakteren i ungdomstrilogien Ravneringene av Siri Pettersen heter Hirka, og hun transformeres både fysisk og psykisk gjennom hele bokserien. Derfor undersøker jeg i denne masteravhandlingen hvordan Hirka transformerer seg, og om hennes transformasjoner kan leses som en allegori for identitetsutvikling. Ved å analysere de etiske dilemmaene som oppstår i bøkene gjennom didaktisk teori og filosofi om etikk, fant jeg ut at Hirkas heltetransformasjoner er komplekse og gjenspeiler grunnleggende erfaringer som kan oppstå i møte med identitetsutvikling. Ravneringene stimulerer vår kritiske refleksjon og etiske bevissthet, fordi Pettersen inviterer leseren inn i refleksjonene over alle valgene Hirka tar på sin reise. Særlig Hirkas rolle som fantasyhelt og antihelt i bokserien viser en utvikling som leseren kan lære av, og reflektere over. Min masteravhandling viser at Ravneringene og Hirka har et stort allegorisk potensial, at den kan være dannende og føre til etisk- og kritisk refleksjon, og at fantasysjangeren kan være gunstig å bruke i litteraturundervisningen i skolen.
ABSTRACT
Youth literature could play an important role in developing an identity for children and teenagers. While maturing, there will occur many instances of ethical dilemmas and tough choices which they must address. These dilemmas could then lead to an alteration of character, or a transformation as a person. This assignment focuses on what there is to learn from a fantasy hero, and their choices when meeting ethical dilemmas. The main character in the book trilogy The Raven Rings (Ravneringene) by Siri Pettersen, is named Hirka. She transforms both physically and mentally during the entirety of the series. In this master thesis, I will research how Hirka transforms, and if her transformations could be read as an allegory of identity development. By analyzing the ethical dilemmas in the books, through didactical theory and philosophy of ethics, I concluded that Hirkas development through a complex heroic transformation reflects essential experiences which occur during the development of an identity. The Raven Rings stimulates our ability to reflect critically, while also stimulating our ethical consciousness. Pettersen invites the reader inside the mind of Hirka, while she reflects on the decisions she is making. Hirka’s role as a fantasy hero and antihero is especially important to reflect on in the trilogy. Therefore, my master’s thesis shows how The Raven Rings and Hirka have a great allegorical potential, and that the fantasy genre can be beneficial to use in literature education at school. The series could be a part of developing and stimulating ethical- and critical reflection.