De fjerne, men så nære
Abstract
På Youtube har det vokst frem en særegen kultur der det relasjonelle og autentiske står sterkt. Gjennom kameralinsa kan man som seer ta del i videoskaperens hverdag, enten det tørkes tårer, deles personlige erfaringer, vasker leilighet eller tar del i større begivenheter som prisutdelinger. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg har undersøkt unge voksne kvinners erfaringer og opplevelser med vlogs innenfor skjønnhets og livsstilskategoriene på Youtube.
Det har blitt gjennomført kvalitative intervjuer med seks unge voksne kvinner som har god erfaring med Youtube som ser ukentlig på vlogs. Undersøkelsene er gjort med utgangspunkt i oppgavens todelte problemstilling: i) Hvordan erfarer og opplever unge voksne kvinner vlogs innenfor skjønnhets og livsstilskategoriene på Youtube? og ii) På hvilken måte danner seerne relasjonelle bånd mellom seg selv og youtuberen? Hensikten med studien er å løfte frem hvilke erfaringer, opplevelser og eventuelle relasjonelle bånd unge voksne kvinner har til både videobloggene og videoskapere innenfor skjønnhets og livsstilskategoriene.
Gjennom materialet kommer det tydelig frem at alle informantene setter stor pris på videobloggene som et avbrekk, sosialt tilskudd og underholdning i egen hverdag. De setter mest pris på videoblogger som er spontane og filmet av videoskaperen selv. Å se ekte mennesker gjøre ekte handlinger som å handle på butikken, lage mat eller vaske leiligheten er noe av det de trives best med. Handlingene foregår også parallelt, der informant og videoskaper gjør samme handling som å stelle seg, rydde eller lage mat. Videre viser materialet at informantene opplever at det oppstår relasjonelle bånd mellom seg selv og videoskaperen. Flere informanter snakker om youtuberen som om det skulle vært en venninne og flere benyttet ord som “oss”, “venninna mi” og “gjengen min” for å beskrive deres forhold til videoskaperen.
Informantene hadde til felles at de fulgte faste videoskapere gjennom flere år og kunne skildre over hvordan de har “vokst opp sammen”. De relasjonelle båndene forsterkes av seernes oppfattelse av produsentens raushet som skiller seg ut fra andre mediepraksiser. Vennskapets betydning har gitt informantene en følelse av å ta del i et virtuelt fellesskap der man har blitt kjent med flere mennesker. Informantene opplever at de tilhører et fellesskap sammen med andre likesinnede mennesker. Relasjonen er også med på å sette føringer for hvordan informantene reflekterer rundt deres holdninger til kommersielle samarbeid. Her fremstår kvinnene som beviste overfor det kommersielle aspektet med Youtube, samtidig som de tar youtuberens handlinger i forsvar. Spons og kommersielle samarbeid tolkes i økende grad som en anbefaling fra en venn fremfor reklame.