«Motivasjon er ikke bare noe du kommer drassende med i en pose fra Rema 1000»
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke hvilke tanker og erfaringer samfunnskunnskapslærere har med yrkesretting på yrkesfag, og om yrkesretting kan bidra til å redusere frafallet i videregående opplæring. Forskningsarbeidet har dermed følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har samfunnskunnskapslærere med yrkesretting på yrkesfaglige utdanningsprogram? Problemstillingen blir videre delt inn i følgende tre forskningsspørsmål som skal belyse ulike sider ved yrkesrettingen; (1) «Hva forstår samfunnskunnskapslærere med yrkesretting og hvilke forutsetninger må ligge til grunn?» (2) «Hvordan yrkesretter lærere samfunnskunnskap, og hvilke utfordringer peker de på?» (3) «Hvorfor yrkesretter lærere samfunnskunnskap, og hvilke muligheter peker de på?»
Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer, vil det bli innhentet erfaringer fra fem samfunnskunnskapslærere som jobber på yrkesfag, for å svare på problemstillingen. Majoriteten av informantene trekker inn FYR-prosjektet (Fellesfag, yrkesretting og relevans) og arven etter dette, som var et prosjekt for å forbedre gjennomføringen på yrkesfag i videregående opplæring for cirka 10 år siden. Lærerne forklarer i varierende grad at de er bevisste over hvordan de skal yrkesrette undervisningen sin etter prosjektet. Funnene som fremkommer av denne studien blir sett i lys av tidligere forskning som går inn på motivasjonsteori og ulike forutsetninger, muligheter og utfordringer ved yrkesretting. Funnene som blir presentert deles inn under hva, hvordan og hvorfor og vil bli diskutert i lys av det teoretiske rammeverket. Motivasjon, lærerens faglige kompetanse, samarbeid på tvers av miljøer og den sammensatte elevgruppen, er sentrale punkter som blir belyst i diskusjonsdelen. Særlig har denne studien bidratt til å synliggjøre læreres erfaringer og tanker med den økende innføringen av sammenslåtte elevgrupper. Sammenslåingen i fellesfagene er noe som står på trappene for mange ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. Informantene i denne studien uttaler sine ulike syn på hvilke utfordringer denne faktoren utgjør for samfunnskunnskapslæreren og elevene