Master's theses in Primary Teacher Education: Nye registreringer
Viser treff 21-31 av 31
-
Profesjonsfaglig digital kompetanse blant norsklærere : En kvalitativ studie som undersøker hvordan norsklærere på mellomtrinnet tilrettelegger for en norskfaglig digital didaktikk som et resultat av deres profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2019)The purpose of this thesis wasto investigate primary school teachers (grades 5-7) and their professional digital competence in the Norwegian subject. The research was based on the question: How do teachers arrange for a ... -
Den skjøre balansen mellom frihet og tvang : En undersøkelse av litteraturundervisningen og lærernes og elevenes opplevelse av den
(Master thesis, 2019)This studyfocuses on how the Norwegian teachers can structure the literature didactics in a way that creates understandingand interest in reading fiction,among junior high school students. The background for this thesis ... -
Forberedelse til skriftlig eksamen i norsk : En kvalitativ studie som undersøker hvordan forberedelsesmateriellet for eksamen i norsk kan fungere i elevenes førskrivefase
(Master thesis, 2018)Every year, approximately one third of the country's 10th graders is drawn to a written exam in Norwegian. The exam is centralized and serves as a final assessment in primary school. The purpose of this Master's thesis is ... -
Andrespråksdidaktisk praksis og læreroppfatninger om andrespråksinnlæring
(Master thesis, 2018)This thesis is written within the field of Norwegian as a second language. The main focus is on the teacher as a factor in second language acquisition. The thesis question is as follows: What characterizes teachers’ ... -
Digitale læringsressurser i norskfaget for første-og andrespråkselever
(Master thesis, 2018)Through the Knowledge Promise and the new curricula, schools have gained a greater demand for the use of digital learning resources and a greater range of resources have been produced for teaching. In addition, large ... -
Førlesing og høyttenking : En undersøkelse av hvordan leseforståelsen påvirkes av undervisning i lesestrategier
(Master thesis, 2018)Som grunnleggende ferdighet, viser lesing seg å fortsatt være en av de viktigste sidene ved opplæringa i grunnskolen. Likevel har lesebegrepet fått et litt annet innhold enn tidligere. Dette skjedde i kjølvannet av den ... -
”Vi er jo alle leselærere” : Hvordan er Kunnskapsløftets syn på lesing integrert i lærernes refleksjon rundt eget arbeid med lesing på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2018)The autumn of 2006, a new curriculum, "Kunnskapsløftet", was published, and as a result the fundamental abilities were engraved. It was emphasized that basic abilities should be integrated, and act as a supportive element ... -
Valgfrie språkformer i nynorsk rettskriving : En undersøkelse av grunnskoleelevers kunnskaper og bruk av valgfrie språkformer i nynorsk rettskriving, samt lærerens påvirkning på elevenes innsikt og formvalg
(Master thesis, 2018)In this master thesis, pupils with Nynorsk as their secondary native language is examined on their knowlede about and choice of language forms in the Nynorsk orthography. The teacher’s influence of the pupils are also ... -
"Det er bare en bok med masse bokstaver" : En kvalitativ undersøkelse om gutters forhold til lesing
(Master thesis, 2017)In this master thesis I have examined three boys with a good relationship with reading and three boys with a bad relationship with reading, and studied factors that can contribute to either a good or a bad relationship ... -
"Når jeg leser ei veldig god bok faller jeg liksom inn" : Ei kvalitativ undersøking om elevars estetiske oppleving av skjønnlitteratur og film
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgåva handlar om pedagogisk bruk av multimodale tekstar, og korleis elevar kan få estetiske opplevingar av, og interesse for, slike tekstar. Undersøkinga gjekk ut på å finne ut korleis elevar på 6. og 7. ...