Browsing Department of Nordic and Media Studies by Title
Now showing items 41-60 of 769
-
Bare tro på deg selv!
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven foretar jeg en kritisk diskursanalyse av en sjanger som kan betegnes med det folkelige navnet inspirerende sitater. Analysen min av tre gavebøker fra Genesis forlag viser at denne sjangeren ofte har ... -
Barn i utsatte livssituasjoner og sosioemosjonell utvikling: Barnehagens styrking av sosioemosjonell utvikling hos barn i utsatte livssituasjoner
(Master thesis, 2023)I denne studien søker jeg å få en dypere innsikt i hvordan barnehagen kan bidra til en positiv utvikling av sosiale- og emosjonelle ferdigheter, hos de yngste barna i alderen 0-3 år. Studien setter et særlig søkelys mot ... -
Barn som symptombærere av vanskelige familiesituasjoner. En kvalitativ intervjustudie om hvordan barnehagelærere møter barn som pårørende.
(Master thesis, 2022)Formål: Denne masteroppgaven har til formål å belyse handlingsrommet barnehagelærere har, og valgene de tar, i møte med et barn hvor det oppstår en mistanke om at barnet er pårørende. Barnets beste skal være utgangspunkt ... -
Barn under lupen
(Master thesis, 2023)Økte krav til kvalitet i barnehagene og tidlig innsats har de siste årene medført mer systematisk arbeid og økt bruk av manualbaserte pedagogiske programmer og kartleggingsverktøy i barnehager. ALLE MED er et eksempel på ... -
Barnas pressekonferanse : En komparativ analyse av regjeringens kommunikasjon til barn i begynnelsen av koronapandemien.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en komparativ analyse av Barnas pressekonferanse og Pressemøte om korona-viruset. To pressekonferanser holdt av regjeringen i midten av mars 2020. Målet med oppgaven har vært å se hvordan regjeringen ... -
Barnehagens arbeid med barn det er knyttet bekymring til. En kvalitativ studie om BTI-modellens implementering og praktisering i to barnehager i Agder.
(Master thesis, 2023)Denne studien søker innsikt i to barnehagers arbeid med barn det er knyttet bekymring til, i en kommune i Agder ved bruk av BTI-modellen, som står for «Bedre Tverrfaglig Innsats». BTI-modellen er en samhandlingsmodell som ... -
Barnekrim i dag : En analyse av tre krimserier for barn og unge
(Master thesis, 2019)This master thesis analyzes three Norwegian crime series written for children and young adults: Jørn Lier Horsts CLUE- series (2012-2019) Magnhild Bruheims Stian og Stine- series (2014-) Bjørn F. Rørvik og Ragnar Aalbus ... -
Barnepartiprogram, et ledd i demokratisk danning : En kritisk diskursanalyse av politisk kommunikasjon rettet mot barn i lokalvalget 2019
(Master thesis, 2020)Democracy gives adults and children different rights to influence political processes, where the clearest division is between those who have the right to vote and those who do not. Save the Children Norway organized a ... -
Begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Mangfoldet av seksåringer møter skolen med ulike forutsetninger og kunnskaper. Barn er sårbare mellom overgangen fra barnehage til skole, og de har behov for pedagoger som møter hver enkelt elev med et miljø som gir rom ... -
Between Experience and Representation : Intimacy and Identity in Texts by Vita Andersen and Marion Hagen
(Journal article; Peer reviewed, 2009)The article discusses the concepts of postmodern intimacy and identity in two Scandinavian texts. The short story collection "Hold Kæft og vær smuk" or "Shut Up and Be Lovely" by Vita Andersen and the novel "Akt" or "Nude" ... -
Bibelen på Avaberget : bilder og ekfraser i Torgny Lindgrens Dorés bibel
(Master thesis, 2011) -
Bildeboka som døråpner til samtale. Hvordan kan bildebøker med kontroversiell tematikk anvendes i samtaler i klasserommet?
(Master thesis, 2021)In this master’s thesis,I want to explore how the picture book can function as a door opener to conversations. I will to take a closer look at picture books with controversial topics, and how they can be used in conversations ... -
Bildebokas potensial i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er bildebokas potensial i begynneropplæringen. Oppgaven er bygget på en analyse av bildeboka Dragen (2018) med formål å undersøke hvordan boka formidler utfordrende tematikk. Det komplekse ... -
Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig ... -
Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på?
(Master thesis, 2023)I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig som dette ... -
Bildebøker og følelser Førsteklassingens resepsjon av følelser i bildebøkene Ikke! og Ulf er uvel
(Master thesis, 2023)Sammendrag Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan bildebøker kan hjelpe elever med å samtale om vanskelige følelser. For å forske på dette valgte vi ut to bildebøker som formidler følelser på helt ulike ... -
Bildebøker og følelser Førsteklassingens resepsjon av følelser i bildebøkene Ikke! og Ulf er uvel
(Master thesis, 2023)Sammendrag Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan bildebøker kan hjelpe elever med å samtale om vanskelige følelser. For å forske på dette valgte vi ut to bildebøker som formidler følelser på helt ulike ... -
Bildebøker som verktøy for tilegning av interkulturell kompetanse
(Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt om utvalgte bildebøker på småskoletrinnet, kan fungere som en inngang til interkulturell kompetanse. Bildebøkene det er blitt tatt utgangspunkt i er: Sitronlimonaden, Mine to ... -
Bilete av verkelegheit. : llustrasjonanes bidrag til framstilling av verkelegheit
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article investigates how reality is depicted through written language and visual resources in educational literature in Norway in two periods of time since World War II. The idea is, through this study, to point out ...