Blar i Department of Nordic and Media Studies på tittel
Viser treff 589-608 av 768
-
Sagas for Sustainability? Commons, Conflict and Cooperation in the Sagas of Icelanders
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes ... -
Samfunnets underliggende bikubestruktur : En økofeministisk lesning av Bienes historie (2015) av Maja Lunde
(Master thesis, 2019)The purpose of thisthesis is to do a close reading and analysis of thenovel Bienes historie(Lunde, 2015) seen in the light of ecofeminist theory. This is an area that has not been explored very much in Norwegian literary ... -
Samfunnfaget og teknologi: En dokumentanalyse av temaet teknologi i grunnskolens læreplaner i samfunnfag siden 1974
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan er temaet teknologi blitt fremstilt i grunnskolens læreplaner i samfunnsfag, og hvordan har dette endret seg siden Mønsterplanen fra 1974?». Bakgrunnen ... -
Samfunnsansvar i TINE En undersøkelse av virksomhetens forståelse og kommunikasjon av En undersøkelse av virksomhetens forståelse og kommunikasjon av emnet.
(Master thesis, 2015)(Konfidensiell til/confidential until 01.01.2021) -
Samfunnsansvar, veldedighet og omdømme : en studie av samfunnsansvar som veldedighet i Capgemini Norge
(Master thesis, 2016)I denne studien undersøkes det hva bedriftens samfunnsansvar er, og hvorfor Capgemini Norge engasjerer seg i bedriftens samfunnsansvar. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av sentral litteratur på fagområdene ... -
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra ... -
Samtaleanalyse som forskningsfelt i Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette temanummeret er viet samtaleanalytiske studier av språklig samhandling i ulike kontekster, både i privatsfæren og i ulike institusjoner, slik som helsevesenet, sosialvesenet og skolen. Det kommer tjuefire år etter ... -
Et sant og ekte liv i en falsk og narkoman verden - Begjær, produksjon og identitet i Thure Erik Lunds Myrbråtenfortellinger (1999-2005)
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Thure Erik Lund’s Myrbråten stories may be read as grim and funny descriptions of (post)modern Norway – anatomies made by means of highly ideosyncratic style(s). The postmodern condition is ridiculed along with the regressive ... -
«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
"Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
Second Language Acquisition and Verb Second: Norwegian Pupils Learning English Word Order
(Master thesis, 2022)Norsk har en regel som sier at det finitte verbet skal være det andre leddet i deklarative setninger, dette kalles V2. Dette er en regel de ikke har i engelsk, bortsett fra i ytterst få tilfeller, noe som refereres til ... -
Seernes opplevelse av nettbaserte gudstjenester
(Journal article; Peer reviewed, 2021)When the corona pandemic became a fact, many parishes within the Church of Norway chose to start video streaming of services as a substitute for gatherings in the church. This article is based on a survey done among viewers ... -
Segmentasjon eller motivert epentese? Om overgangen ll > dl i vestnorsk
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Den vestnorske lydendringa ll > dl er rekna for å vere ein ‘segmentasjon’ og står i eit uvisst forhold til overgangen rl (> ll) > dl, som tradisjonelt er rekna som ein ‘differensiasjon’. Lydendringane er forsøkt forklarte ... -
Segmentasjon eller motivert epentese? Om overgangen ll > dl i vestnorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Den vestnorske lydendringa ll > dl er rekna for å vere ein ‘segmentasjon’ og står i eit uvisst forhold til overgangen rl (> ll) > dl, som tradisjonelt er rekna som ein ‘differensiasjon’. Lydendringane er forsøkt forklarte ... -
Segregerte opplæringstilbud - en del av den inkluderende skolen?
(Master thesis, 2022)En inkluderende skole kan beskrives som en skole der elevmangfoldet aksepteres og respekteres, og i den forbindelse vektlegges elevens tilhørighet til en ordinær skole (Haug, 2020, 2021a). Retten til spesialundervisning ... -
Seks studenters oppfatning av mestringsbasert vurdering i matematikk på GLU 5 - 10
(Master thesis, 2023)Hvilke oppfatninger har studenter til en lite brukt vurderingsmetode på universitetet, kalt mestringsbasert vurdering. Denne studien vil omhandle førsteårsstudenter i grunnskoleutdanningen med spesialisering i matematikk ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ...