Seks studenters oppfatning av mestringsbasert vurdering i matematikk på GLU 5 - 10
Abstract
Hvilke oppfatninger har studenter til en lite brukt vurderingsmetode på universitetet, kalt mestringsbasert vurdering. Denne studien vil omhandle førsteårsstudenter i grunnskoleutdanningen med spesialisering i matematikk ved Universitetet i Agder. Målet med oppgaven var å undersøke studentenes oppfatninger til vurderingsformen, som en hjelp til mine veilederes aktive forskningsprosjekt. For å undersøke dette, har jeg følgende forskningsspørsmål:Hvordan oppfattet studentene vurderingsformen?Hvordan oppfattet studentene læringsutbytte av vurderingsformen?Hva oppfattet studentene som sentralt for en gunstig vurdering?I denne oppgaven har jeg brukt kvalitativ forskningsdesign for å samle inn datamaterialet. Datamaterialet ble samlet inn ved individuelle intervjuer sammen med seks lærerstudenter som hadde mestringsbasert vurderingsform. Intervjuene ble transkribert og analysert. Det ble brukt en tematisk analyse for å analysere datamaterialet jeg fikk.Gjennom analysen og diskusjonen kom det fram at studentene som deltok oppfattet mestringsbasert vurdering som en god vurderingsmetode å ha på universitetet. Den bidro til å danne oversikt i faget, motivere og gi mestringsfølelse. Studentene fremhevet at meningsfulle og raske tilbakemeldinger som sentralt i en vurderingssituasjon.