Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
Thygesen, Ragnar; Briseid, Lars Gunnar; Tveit, Anne Dorthe; Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139218Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Thygesen, R., Briseid, L. G., Tveit, A. D., Cameron, D. L., & Kovac, V. B. (2011). Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole? Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(2), 104-114.Sammendrag
Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, samtidig som eleven skal være en del av et inkluderende fellesskap. Vi reiser spørsmålet om hva som må til for å sikre tilpasset undervisning innenfor rammene av den ordinære opplæringen og gjennomgår forskningsresultater som gir et uensartet bilde av effekten av spesialundervisning, og som peker på hvilke faktorer som har positiv innvirkning på elevens læringsutbytte. Vi hevder at interessene til elever som ikke profitterer på det ordinære opplæringstilbudet, ivaretas best som en individuell juridisk rett til spesialundervisning etter sakkyndig vurdering.
Beskrivelse
Author's verision of an article published in the journal: Norsk pedagogisk tidsskrift. Also available from the publisher at: http://www.idunn.no/ts/npt/2011/02/art02