Show simple item record

dc.contributor.authorThygesen, Ragnar
dc.contributor.authorBriseid, Lars Gunnar
dc.contributor.authorTveit, Anne Dorthe
dc.contributor.authorCameron, David Lansing
dc.contributor.authorKovac, Velibor Bobo
dc.date.accessioned2012-03-06T07:55:47Z
dc.date.available2012-03-06T07:55:47Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationThygesen, R., Briseid, L. G., Tveit, A. D., Cameron, D. L., & Kovac, V. B. (2011). Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole? Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(2), 104-114.no_NO
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139218
dc.descriptionAuthor's verision of an article published in the journal: Norsk pedagogisk tidsskrift. Also available from the publisher at: http://www.idunn.no/ts/npt/2011/02/art02no_NO
dc.description.abstractVi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, samtidig som eleven skal være en del av et inkluderende fellesskap. Vi reiser spørsmålet om hva som må til for å sikre tilpasset undervisning innenfor rammene av den ordinære opplæringen og gjennomgår forskningsresultater som gir et uensartet bilde av effekten av spesialundervisning, og som peker på hvilke faktorer som har positiv innvirkning på elevens læringsutbytte. Vi hevder at interessene til elever som ikke profitterer på det ordinære opplæringstilbudet, ivaretas best som en individuell juridisk rett til spesialundervisning etter sakkyndig vurdering.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetno_NO
dc.titleEr generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?no_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber104-114no_NO
dc.source.volume95no_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftno_NO
dc.source.issue2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record