Show simple item record

dc.contributor.authorRaen, Audun
dc.date.accessioned2012-11-16T08:24:06Z
dc.date.available2012-11-16T08:24:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139178
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012no_NO
dc.description.abstractI den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet med denne oppgaven er å fokusere på endringsprosesser i gutters maskulinitetskonstruksjoner i forhold til hvordan de beveger seg mellom anti-skolske og pro-skolske holdninger til skolen. Datamaterialet i undersøkelsen er hentet fra kvalitative, individuelle intervjuer og fokusgruppesamtaler med 8 gutter i videregående skole. Forholdet mellom gutters maskulinitetskonstruksjoner og anti- og pro-schoolness vil utgjøre grunnlaget for forståelsen av hvordan gutter konstruerer maskulinitet og hvordan dette påvirker deres forhold til skolen. Undersøkelsen viser noen ulikheter blant elevene som gjør det hensiktsmessig å gjøre dem til representanter for tre ulike holdninger; «pro-skolske», «gått litt lei» og «fra anti-skolske til pro-skolske». Begrepet maskulinitet danner bakteppet for forståelsen av elevenes egne maskulinitetskonstruksjoner og eventuelle endringer i disse. Undersøkelsen belyser videre hvordan faktorer som popularitet, verdsetting av kvalifiseringsprosjektet, drivkrefter i forhold til kvalifiseringsprosjektet, lærerens rolle, forholdet til autoriteter og egenskaper ved skolen er med på å påvirke disse endringene. Det kommer blant annet frem at elevene med «pro-skolske» holdninger viser en stabilitet i forhold til egen maskulinitetskonstruksjon over tid, mens de andre elevene har en noe mer dynamisk tilnærming til nye kontekster og i større grad endrer maskulinitetskonstruksjonen i tråd med dette. Undersøkelsen belyser også lærerrollens viktighet i forhold til anti-skolske elever. Samtidig synliggjøres noen viktige perspektiver knyttet til kjønnsforskning og forskning rundt anti- og pro-schoolness.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleFra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skoleno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber95 s.no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record