Master's theses in Education: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 208
-
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Selvdannelsens vilkår i aktuell dannelsesteoretisk allmenndidaktikk : En teoretisk studie
(Master thesis, 2019)Det dannelsesteoretiske allmenndidaktiske feltet er opprinnelig en filosofisk og humanistisk disiplin (Willbergh, 2019) som er skapt med utgangspunkt i det som omtales som det pedagogiske paradoks. Det er definisjonen på ... -
Behind the teaching of American culture in the second language classroom
(Master thesis, 2019)In this thesis, anempirical study will show how different teachers might differ in their way of teaching Americanculture in the Norwegianclassroom. Three main questions have been made to structure theway in which the study ... -
Identifisering av dysleksi hos personer som har et annet morsmål enn norsk : En gjennomgang av skandinavisk forskningslitteratur
(Master thesis, 2019)Formål:Formålet med denne studien er å belyse hva tidligere forskningi Skandinavia,frembringer av kunnskap omidentifisering av dysleksi på et andrespråk. Deretter har målet vært å undersøke hvorvidt denne forskningen kan ... -
Barneskolelæreres erfaringer i arbeidet med å utvikle elevers emosjonelle kompetanse : En tematisk analyse av læreres erfaringer fra LINK-prosjektet med fokus på utvalgte verktøy og betydningen av trygghet
(Master thesis, 2019)Livsmestring er et at detverrfaglige temaer i fagfornyelsen i utarbeidingen av dennye læreplanen som kommer i 2020. I den forbindelse trekkes emosjonelle ferdigheter som ett av elementene som har stor betydning for ... -
Forståelsen av mobbing : En kvalitativ studie med fokus på elevers forståelse av etablerte definisjoner av mobbing
(Master thesis, 2019)Denne studien bygger på datamateriale fra «Elevenes blikk for mobbing». Den tar for seg to sentrale spørsmål fra undersøkelsen for å svare på problemstillingen:«Hvilken betydning virker etablerte, teoretiske definisjoner ... -
Rollestyrt samarbeid? : En kvalitativ studie av hvordan ulike roller kan påvirke et samarbeid mellom barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnehagen, fra BUP sitt perspektiv
(Master thesis, 2019)Tidligere forskningpå tverretatlig samarbeidhar i mindregrad fokusert på samarbeidetmellom barne-og ungdomspsykiatrisk poliklinikk(BUP)og barnehage. Fokuset har ligget på samarbeidmellom barnehage og foreldre, eller ... -
Norske lærere i møte med minoritetsforeldre : En kvalitativ studie av norske kontaktlæreres skole-hjem samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse med et fenomenologisk perspektiv som tar utgangspunkt i temaet skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan norske ... -
Psykisk helse på timeplanen : En kvalitativ studie av grunnskolelæreres synspunkter relatert til betydningen av å ta vare på barn og unges psykiske helse i skolen
(Master thesis, 2019)According to research, 15-20 % of today’s children and youths in Norway suffer from mental health problems whichhampers their everyday activities (Folkehelseinstituttet, 2016). Helsedirektoratet (2017) conclude that one ... -
«Man må jo kunne si ifra om produktet er bra eller dårlig liksom...» : En kvalitativ studie om studentmedvirkning i studier på universitetsnivå
(Master thesis, 2019)Prinsippet om studentmedvirkning er lovfestet i Lov om universiteter og høyskoler og nedfelt i ulike sentrale og lokale forskrifter. Dette viser at politikere og ledere mener at studenter bør ha medvirkning på saker i ... -
Opplevelsen av Inkludering og ekskludering blant minoritetsspråklige elever som går yrkesfag
(Master thesis, 2019)Frafalleti den videregående skolen har vært stort i mange år, ogda særlig innenfor den yrkesfaglige utdanningen. Det største frafallet skjer i overgangen fra vg2 som er den offentlige skolen til vg3 i private bedrifter, ... -
Livskvalitet blant minoritetskvinner i Norge : Hvordan opplever minoritetskvinner i det norske samfunnet livskvalitet i lys av tilhørighet og sosial identitet
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for minoritetskvinner i Norge og deres muligheter eller utfordringer i det norske samfunnet. I løpet av de siste årene har det kommet flere nasjonaliteter til Norge. Dette ... -
Karriereveiledning som gir tro på mestring? : En kvalitativ studie av hvordan karriereveiledningssamtaler ved et universitet i Norge påvirker studenters opplevelser av mestring knyttet til ansettelsesbarhet og karrierekompetanser
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven utforskesstudenters erfaringer og opplevelser fra karriereveilednings-samtaleri høyere utdanning. Dette ser detut til å eksistere relativt lite forskning påfra før.Temaet fremstår derimotsom ... -
En kvalitativ studie av læreres holdninger og identitet ved implementering av livsmestringsbegrepet i skolen
(Master thesis, 2019)Fra høsten 2020 blir nye læreplaner tatt i bruk hvor tverrfaglige temaer skal inni skolen. Et av de tverrfaglige temaene er livsmestring (Kunnskapsdepartementet,2017). RVTS og R-Bup har i den anledning utarbeidet ... -
Et kvalitativt casestudie av fenomenet undervisningsprogrammer : Med utgangspunkt i undervisningsprogrammet LINK – Livsmestring i Norske Klasserom
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt følgende problemstilling: Hvordan bidrar det atferds-og emosjonsregulerende undervisningsprogrammet LINK til å påvirke standarden for normativ atferd? Dette har jeg undersøkt med utgangspunkt ... -
Teaching Methods and Learning Strategies For Writing in English Class : Which teaching methods and learning strategies are used by English teachers at lower secondary school when it comes to writing in the English subject?
(Master thesis, 2019)English is a subject in Norwegian lower secondary schools where the students learn how to write in English. This L2 learning process can be complex,and those who teach English faceseveral challenges connected to developing ...