Blar i Master's theses in Education på emneord "PED 511"
Viser treff 41-54 av 54
-
Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring
(Master thesis, 2010)Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader ... -
Osloskoleflyktningen - Nasjonale prøvers samarbeidsagent : en kvalitativ undersøkelse av skoleledere og læreres samarbeid rundt nasjonale prøver ved to skoler i Aust-Agder
(Master thesis, 2013)I flere rapporter er det kommet frem at arbeidet med nasjonale prøver synes utfordrende for både skoleledelse og lærere. Dette er en kvalitativ undersøkelse som ser på; hvordan det samarbeides om nasjonale prøver ved to ... -
På eget ansvar?
(Master thesis, 2012) -
"De positive foreldrene sier unnskyld" : en kritisk studie av skole-hjemsamarbeid basert på delerav Michel Foucaults maktanalyse med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kritisk studie av ”skole- hjemsamarbeid” basert på deler av Michel Foucaults maktanalyse, med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering. Dominant styring innebærer at A ... -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Sosial læring i videregående skole : en kvalitativ undersøkelse av hva lærerne gjør når elevergjennom sine handlinger bryter med gjeldende normer og regler
(Master thesis, 2011)Gjennom kunnskapsløftet fikk vi nye, målstyrte læreplaner i alle fag, men den generelle delen av læreplanen fra 1997 ble stående med sin beskrivelse av menneskenes ulike sider og hvordan sosial og faglig læring skal gå ... -
"The Second step program vs. the Be Together program" : a comparative analysis on the second step program and the pilot program Be Together
(Master thesis, 2012)Background. The Second Step program has been around since 2001. In 2011 a new program was introduced to a selective number of kindergartens in West and East Agder in the South of Norway, the Be Together program. The two ... -
Traumer og mestring En kvalitativ undersøkelse av tre lærere og en spesialpedagogs forståelse av traumeutsatte elever og mestring i skolen
(Master thesis, 2015)(Konfidensiell til/confidential until 01.07.2020) -
Den triadisk resiproke modell : motivasjonsfaktorer for frivillig arbeid
(Master thesis, 2011)Intensjonen med oppgaven var todelt hvorav den andre delen beror på den første. Den første delen bestod i å finne ulike motivasjonsfaktorer som ligger til grunn for å gjøre et vedvarende frivillig arbeid. Den andre delen ... -
"Tror du alt du leser?" : en kvalitativ studie av ungdommer tilknyttet barnevernsinstitusjoner og deres opplevelse av egen identitet i møte med media
(Master thesis, 2013)Samfunnets syn på ungdommer som har en tilknytning til barnevernsinstitusjoner har de siste årene fått en negativ vinkling. Samtidig har medieomtalene om den samme gruppen ungdommer fått begreper som barnevernsbarn og ... -
Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet ... -
Ungdom i et skjæringspunkt og yrkes- og utdanningsrådgivere i et minefelt : en kritisk diskursanalyse av hvordan rådgivere i ungdomsskolen forstår rådgiverrollen sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan yrkes – og utdanningsrådgivere i ungdomsskolen forstår egen rolle sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg. I tillegg ser jeg på hvordan ... -
Vurderingens kunst : en diskusjon om vurdering som læring i dramafaget
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av to dramalærere om deres tanker, handlinger og erfaringer med vurdering i dramafaget i den videregående opplæringen. Jeg tar utgangspunkt i vurder ...