Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 217-236 av 427
-
"Jeg har tatt av meg silkehanskene" : en kvalitativ studies av fire kvinners erfaringer og opplevelser med å arbeide på mannsdominerte arbeidsplasser
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven beskriver funn fra en kvalitativ studie som har til hensikt å studere fire kvinners erfaringer og opplevelser med å være kvinne på mannsdominerte arbeidsplasser, ut ifra et fenomenologisk perspektiv. ... -
Jeg kan ikke, jeg tør ikke, jeg vil ikke : om mestring som individuelt utviklingsområde i det norske skolesystem
(Master thesis, 2007)Denne oppgaven beskriver elever og elevers subjektive opplevelses og læringsprosesser i møte med skolehverdagen. Et hovedtema i oppgaven er knyttet til hvordan mestringserfaringer kan påvirke motivasjon og interesse for ... -
"Jeg trodde jeg var dum!" en undersøkelse av dyslektiske studenters oppfatning av egen intelligens og hva den kan bety for deres arbeidsinnsats og utholdenhet
(Master thesis, 2014)Innenfor skolens kontekst får barn med dysleksi ofte negative reaksjoner fra lærere og sine medelever. Dette gjør dem sårbare for å utvikle en følelse at de kan mindre enn andre og at de er dumme. En slik følelse kan ... -
”Jeg tror det handler om åssen folk behandler deg” En kvalitativ studie av mennesker med utviklingshemming og deres opplevelse av inkludering og ekskludering
(Master thesis, 2015)I Norge bor det 21.000 mennesker med utviklingshemming. Den politiske målsettingen om et samfunn for alle har lenge preget norsk politikk og er forankret i en visjon om økt deltakelse og inkludering for personer med ... -
Jeg vil, jeg vil, men får jeg slippe til? : en studie av frafall i videregående opplæring med fokus på avbruddsprosessen til ungdom som opplevde avbrudd i fagopplæringen etter videregående trinn 2
(Master thesis, 2012)Frafall i videregående opplæring har vært stort i mange år, særlig innen yrkesfaglige utdanningsprogram. Samtidig medfører frafall betydelige, negative konsekvenser både for enkeltpersoner og samfunnet forøvrig. Avbrudd ... -
Jenter på Agder : på vei mot nye kvinneroller?
(Master thesis, 2007)Problemstillingen som ligger til grunn for denne oppgaven er: Hvilke forhold kan ha betydning for hvordan kvinnerollen konstrueres? Jeg ønsket å finne ut hvordan dagens unge jenter tenker om framtiden. Hvilke forestillinger ... -
Kaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD)
(Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk ... -
Karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i videregående skole: En intervjuundersøkelse av fire veilederes erfaringer
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har tatt for seg karriereveiledning for elever med nedsatt funksjonsevne i den videregående skolen. Det har vært fokus på hvordan veilederen gjennom karriereveiledning kan hjelpe eleven til å ta ... -
Karriereveiledning som gir tro på mestring? : En kvalitativ studie av hvordan karriereveiledningssamtaler ved et universitet i Norge påvirker studenters opplevelser av mestring knyttet til ansettelsesbarhet og karrierekompetanser
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven utforskesstudenters erfaringer og opplevelser fra karriereveilednings-samtaleri høyere utdanning. Dette ser detut til å eksistere relativt lite forskning påfra før.Temaet fremstår derimotsom ... -
Kjønnstradisjonelle valg i yrkesfaglig opplæring : en studie av kjønnsforståelser og holdninger til likestilling hos yrkesfagelever på Agder
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien har vært å få en forståelse av tenkemåter og holdninger til likestilling hos elever som har valgt kjønnstradisjonell yrkesfaglig opplæring på Agder. Dette ønsket jeg å belyse i forbindelse med ... -
Koherens i et lærerutdanningsperspektiv
(Master thesis, 2024)Koherens i lærerutdanningen handler om hvor meningsfullt og sammenhengende lærerutdanningsprogrammet er. Koherens kan forstås som en dynamisk prosess, som vokser ut av en felles visjon i et lærerutdanningsprogram. Hensikten ... -
Kompetanse på kommunalt nivå i barnehagesektoren
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven har fått tittelen kompetanse på kommunalt nivå i barnehagesektoren. Målene for oppgaven kom til ut i fra de erfaringene jeg har gjort som førskolelærer i barnehagen. Da jeg var ferdig utdannet i 2005 ... -
Kreative prosesser i entreprenørskapsprogrammer
(Master thesis, 2010)Kreativitet og entreprenørskap har kommet i fokus i utdanningssektoren de siste årene og ulike pedagogiske programmer er lansert for å fremme kreativitet og nyskaping i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2009). Bakgrunnen ... -
Kreativitetens næringskjede : estetiske arbeidsformer i lærerutdanningen
(Master thesis, 2016)I dagens kunnskapssamfunn er kreativitet et fenomen som har fått mye oppmerksomhet både i politisk og pedagogisk sammenheng. I forbindelse med skolens samfunnsmandat betraktes kreativitet som en viktig faktor for å ... -
Kristne barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...