Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 15-34 av 410
-
Approaches to Learning Mathematics: Preliminary Evidence of a Concise, Valid, and Reliable Instrument
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We assess students’ approaches to learning mathematics not only to predict students’ learning outcomes but also for its crucial utilities in the teaching and learning process. These utilities range from evaluating effective ... -
Are We Talking about the Same Thing? A Survey of Preschool Workers’ Attitudes and Beliefs about Bullying
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
(Master thesis, 2015)Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset ... -
At lære med tilblivelser af grafisk notation i musik som iterativ intra-aktion
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artiklen tager afsæt i en jazz duo med to professionelle musikere – en pianist og artiklens forfatter på saxofon. Vi skaber musikken gennem improvisation i sammenfiltringer med grafisk notation, som jeg løbende ... -
«Å kutte navlestrengen». En nyutdannet lærers opplevelse av skolen som organisasjon gjennom sine to første år i yrket
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Barn som flytter : med fokus på tilknytning og identitetsutvikling
(Master thesis, 2007)I denne oppgaven har jeg ønsket å fokusere på barn som flytter. Mitt hovedanliggende har vært å finne ut om flytting gjør noe med individets evne til å knytte bånd til andre, både som barn og senere som voksen. Vil ... -
Barne- og ungdomsarbeiderlærlingers erfaringer fra barnehagen som læreplass
(Master thesis, 2023)Kvaliteten i norske barnehager blir ofte sett i sammenheng med personalets kompetanse, og satsning innen barnehagesektoren retter seg mot kompetanseheving. Fremover vil behovet for kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere ... -
Barnehagelærerens danningsforståelse i møte med barns medvirkning : en kvalitativ studie av barnehagelærerens danningsforståelse
(Master thesis, 2014)Danning og medvirkning er sentrale begreper i barnehagen som er lovfestet i de politiske dokumentene. Det er begreper som sees på som gjensidige prosesser i barnehagen. Danning slik det er definert og redegjort for i ... -
Barnehagelærerens profesjonsidentitet
(Master thesis, 2022)Historisk sett har barnehagen hatt en uklar posisjon i det norske samfunnet. Det som startet som et tiltak for å motvirke fattigdom og for å få barn vekk fra gatene, er i dag blitt et universelt velferdsgode og tilbud til ... -
Barneskolelæreres erfaringer i arbeidet med å utvikle elevers emosjonelle kompetanse : En tematisk analyse av læreres erfaringer fra LINK-prosjektet med fokus på utvalgte verktøy og betydningen av trygghet
(Master thesis, 2019)Livsmestring er et at detverrfaglige temaer i fagfornyelsen i utarbeidingen av dennye læreplanen som kommer i 2020. I den forbindelse trekkes emosjonelle ferdigheter som ett av elementene som har stor betydning for ... -
Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen utforsker barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehagen og barnets hjem. På bakgrunn av en kartlegging av foreldres holdninger til barnehagens rolle når det gjelder 4–6-åringers skjermbruk, diskuteres ... -
Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse
(Master thesis, 2010)Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre ... -
Behind the teaching of American culture in the second language classroom
(Master thesis, 2019)In this thesis, anempirical study will show how different teachers might differ in their way of teaching Americanculture in the Norwegianclassroom. Three main questions have been made to structure theway in which the study ... -
Being a teacher and teacher educator : The antecedents of teacher educator identity among mentor teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Although teachers’ professional identities have been the subject of extensive study, the field still lacks knowledge about the development of a professional identity for mentor teachers. These teachers take on multifaceted ... -
Betydningen av filosofiske samtaler i klasserommet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til å belyse hvordan filosofiske samtaler i klasserommet kan fungere som et pedagogisk arbeid, for å realisere undersøkende samtaler med et danningspotensial. Gjennom ... -
Bringing teaching back in: The Norwegian NOU The school of the future in light of the Allgemeine Didaktik theory of Wolfgang Klafki
(Journal article; Peer reviewed, 2016)