Browsing Department of Education by Title
Now showing items 329-348 of 410
-
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ... -
School Staff-centered School Development by Communicative Action: Working Methods for Creating Collective Responsibility - From the Idea to Action
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
School-based mentor teachers as boundary-crossers in an initial teacher education partnership
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Teacher educators are constantly challenged to collaborate across organizational boundaries between higher education and schools. This study examines a school-university partnership in Norway where school-based mentor ... -
The School-In Video Study
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
A scoping review on the use of speech-to-text technology for adolescents with learning difficulties in secondary education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Conclusion The scoping review shows that very little research has been conducted on the use of STT for adolescents with learning difficulties in secondary education. Findings from the studies identified five areas of ... -
Selvdannelsens vilkår i aktuell dannelsesteoretisk allmenndidaktikk : En teoretisk studie
(Master thesis, 2019)Det dannelsesteoretiske allmenndidaktiske feltet er opprinnelig en filosofisk og humanistisk disiplin (Willbergh, 2019) som er skapt med utgangspunkt i det som omtales som det pedagogiske paradoks. Det er definisjonen på ... -
The sense of a patient: An ethnographic multi-site field study exploring the influence of manikins on nursing students' learning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this ethnographic study was to gain insight into the influence of full-body human-like manikins on nursing students’ learning. The research question that guided the study was: How do the presence and use of ... -
Short form of revised two-factor study process questionnaire: Development, validation, and cross-validation in two European countries
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Skoledebatten på 1950-tallet : Fortsatt aktuell?
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Skoledebatten i Norge på 1950-tallet inneholdt mange av de samme temaene som debatten i dag. Skolens formål, differensieringsproblemet, skolens allmenndannende funksjon, synet på kunnskap og hvilken rolle skolen skal ha i ... -
Skolevegrings ståsted og hovedtendenser i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har det blitt forsket på skolevegrings ståsted i det norske samfunnet. Dette innebærer å forta undersøkelser på hva fenomenet dreier seg om. På samme tid har også statistikk fra de siste årene blitt ... -
‘Sociability before individuality’: lesson structure in lower secondary classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Sosial kompetanse : om elevers konstruksjoner i relasjon til medelever og lærere
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er sosial kompetanse. I de senere årene har sosial kompetanse vært viktig i den skolepolitiske debatten. Det er diskutert om sosial kompetanse bør være et eget fag i skolen, samt hvordan det ... -
Sosial læring i videregående skole : en kvalitativ undersøkelse av hva lærerne gjør når elevergjennom sine handlinger bryter med gjeldende normer og regler
(Master thesis, 2011)Gjennom kunnskapsløftet fikk vi nye, målstyrte læreplaner i alle fag, men den generelle delen av læreplanen fra 1997 ble stående med sin beskrivelse av menneskenes ulike sider og hvordan sosial og faglig læring skal gå ... -
Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Speech-to-text (STT) technology enables pupils to write using their voice. This qualitative study explores six teachers’ experiences with introducing STT technology in a whole-class environment at a Norwegian lower secondary ... -
Språk og Noonan syndrom
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen vil eg prøve å formidle og fylle ut bildet vi har av dei språklege ferdigheitene til menneske med Noonan syndrom (NS). Eg presenterer funna frå ei undersøking av 16 (17) barn med dette syndromet. ... -
Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)