Læring i et nytt perspektiv En kvalitativ studie om voksne deltakere sin erfaring og opplevelser av MFY i Agder.
Abstract
Denne kvalitative studien undersøker grunnprinsippene for voksenopplæring og hvordan deivaretas i MFY-programmet i Agder, basert på teorier om andragogikk og voksenopplæring.Forskningsspørsmålet er: "Hvilke prinsipper er grunnleggende for opplæring av voksne, oghvordan ivaretas disse i MFY i Agder?" Studien identifiserer fire grunnleggende prinsipper:selvstyrt læring, identifisering av individuelle behov,erfaringsbasert læring og bruk avpraktisk arbeid og teoretisk kunnskap. Gjennom semistrukturerte intervjuer med seksdeltakere, viser det seg at prinsippene er godt ivaretatt. Prinsippene ivaretas på tvers av MFYprogrammet og viser til at deltakere får relevant kompetanse i tråd med arbeidslivet.Resultatene fremhever også viktigheten av fleksibilitet, kombinasjonen av teori og praksis,samt behovet for bedre veiledning og implementering av profesjonelle yrkesutøvere. Studiengir verdifull innsikt i hvordan voksenopplæring kan gjøres meningsfull og relevant, selv omfunnene kanskje ikke kan generaliseres utover Agder.Nøkkelord: andragogikk, aktivitetspedagogikk, voksenopplæring, didaktikk, selvregulertlæring, modulbasert fag- og yrkesopplæring.