Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristina Maria Nygren-Landsgärds
dc.contributor.authorKaur, Simranjit
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:50Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:129338521
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142456
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker grunnprinsippene for voksenopplæring og hvordan de ivaretas i MFY-programmet i Agder, basert på teorier om andragogikk og voksenopplæring. Forskningsspørsmålet er: "Hvilke prinsipper er grunnleggende for opplæring av voksne, og hvordan ivaretas disse i MFY i Agder?" Studien identifiserer fire grunnleggende prinsipper: selvstyrt læring, identifisering av individuelle behov,erfaringsbasert læring og bruk av praktisk arbeid og teoretisk kunnskap. Gjennom semistrukturerte intervjuer med seks deltakere, viser det seg at prinsippene er godt ivaretatt. Prinsippene ivaretas på tvers av MFY programmet og viser til at deltakere får relevant kompetanse i tråd med arbeidslivet. Resultatene fremhever også viktigheten av fleksibilitet, kombinasjonen av teori og praksis, samt behovet for bedre veiledning og implementering av profesjonelle yrkesutøvere. Studien gir verdifull innsikt i hvordan voksenopplæring kan gjøres meningsfull og relevant, selv om funnene kanskje ikke kan generaliseres utover Agder. Nøkkelord: andragogikk, aktivitetspedagogikk, voksenopplæring, didaktikk, selvregulert læring, modulbasert fag- og yrkesopplæring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLæring i et nytt perspektiv En kvalitativ studie om voksne deltakere sin erfaring og opplevelser av MFY i Agder.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel