dc.description.abstract | Denne kvalitative studien undersøker grunnprinsippene for voksenopplæring og hvordan de
ivaretas i MFY-programmet i Agder, basert på teorier om andragogikk og voksenopplæring.
Forskningsspørsmålet er: "Hvilke prinsipper er grunnleggende for opplæring av voksne, og
hvordan ivaretas disse i MFY i Agder?" Studien identifiserer fire grunnleggende prinsipper:
selvstyrt læring, identifisering av individuelle behov,erfaringsbasert læring og bruk av
praktisk arbeid og teoretisk kunnskap. Gjennom semistrukturerte intervjuer med seks
deltakere, viser det seg at prinsippene er godt ivaretatt. Prinsippene ivaretas på tvers av MFY
programmet og viser til at deltakere får relevant kompetanse i tråd med arbeidslivet.
Resultatene fremhever også viktigheten av fleksibilitet, kombinasjonen av teori og praksis,
samt behovet for bedre veiledning og implementering av profesjonelle yrkesutøvere. Studien
gir verdifull innsikt i hvordan voksenopplæring kan gjøres meningsfull og relevant, selv om
funnene kanskje ikke kan generaliseres utover Agder.
Nøkkelord: andragogikk, aktivitetspedagogikk, voksenopplæring, didaktikk, selvregulert
læring, modulbasert fag- og yrkesopplæring. | |