Skolebiblioteket - en undervurdert læringsarena i Kristiansandskolen?
Abstract
I denne studien har jeg sett på skolebibliotekets status i Kristiansand kommune. Rektorer og kommunene har ansvaret for å drive opplæring i grunnskolen, og har et ansvar for å tilrettelegge for læring hos elevene. Hva som derimot blir vektlagt varierer mellom kommuner og skoler. Studien stiller følgende spørsmål:
1. Hvilken status har skolebiblioteket hos rektorer i grunnskolen i Kristiansand kommune?2. Hvilken status har skolebiblioteket i styrings- og satsningsdokumenter i Kristiansand kommune?
For å svare på studiens problemstilling er det gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse og en kvantitativ spørreundersøkelse. Dokumentanalysen undersøkte skolebibliotekets status i et utvalg kommunale styrings- og satsningsdokumenter i Kristiansand kommune. Spørreundersøkelsen hadde som formål å kartlegge grunnskolerektorenes skolebibliotekspraksiser, og dermed skolebibliotekets status hos skolene i Kristiansand. De to ulike metodene belyser hverandre, hvor dokumentanalyse gir en bedre forståelse overfor rektorenes prioriteringer og holdninger.
De empiriske funnen viser at de kommunale dokumentene i liten grad omtaler skolebiblioteket som en læringsarena i skolen. Kristiansand kommunes styringsdokumenter legger ingen føring for at grunnskolerektorene skal satse på skolebiblioteket, eller prioritere det økonomisk. Vilje til å prioritere skolebiblioteket blant rektorer er likevel ikke tilstrekkelig for å oppnå en økt satsning, det kreves økonomiske midler og å anse skolebiblioteket som en læringsarena.
Nøkkelord: Skolebibliotek, skolebibliotekar, leseglede, sosioøkonomiske forskjeller, Kristiansand kommune, dokumentanalyse, spørreundersøkelse.