Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTakle, Cecilie Cathrine
dc.contributor.authorPedersen, Hannah
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:35Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:50797656
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142451
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett på skolebibliotekets status i Kristiansand kommune. Rektorer og kommunene har ansvaret for å drive opplæring i grunnskolen, og har et ansvar for å tilrettelegge for læring hos elevene. Hva som derimot blir vektlagt varierer mellom kommuner og skoler. Studien stiller følgende spørsmål: 1. Hvilken status har skolebiblioteket hos rektorer i grunnskolen i Kristiansand kommune? 2. Hvilken status har skolebiblioteket i styrings- og satsningsdokumenter i Kristiansand kommune? For å svare på studiens problemstilling er det gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse og en kvantitativ spørreundersøkelse. Dokumentanalysen undersøkte skolebibliotekets status i et utvalg kommunale styrings- og satsningsdokumenter i Kristiansand kommune. Spørreundersøkelsen hadde som formål å kartlegge grunnskolerektorenes skolebibliotekspraksiser, og dermed skolebibliotekets status hos skolene i Kristiansand. De to ulike metodene belyser hverandre, hvor dokumentanalyse gir en bedre forståelse overfor rektorenes prioriteringer og holdninger. De empiriske funnen viser at de kommunale dokumentene i liten grad omtaler skolebiblioteket som en læringsarena i skolen. Kristiansand kommunes styringsdokumenter legger ingen føring for at grunnskolerektorene skal satse på skolebiblioteket, eller prioritere det økonomisk. Vilje til å prioritere skolebiblioteket blant rektorer er likevel ikke tilstrekkelig for å oppnå en økt satsning, det kreves økonomiske midler og å anse skolebiblioteket som en læringsarena. Nøkkelord: Skolebibliotek, skolebibliotekar, leseglede, sosioøkonomiske forskjeller, Kristiansand kommune, dokumentanalyse, spørreundersøkelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkolebiblioteket - en undervurdert læringsarena i Kristiansandskolen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel