Mellom ideal og realitet: Paradokser i bruken av kartleggingsverktøy for flerspråklige elever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141885Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Alle barn har rett på tilpasset opplæring, og videre tilrettelegging ved behov. Den nye opplæringsloven som trer i kraft fra august 2024, tilsier at lærere skal ha et større ansvar i arbeidet med individuell tilrettelagt opplæring (pr. spesialundervisning), og det er derfor behov for alternativer til kartlegging som kan gjøre dette mulig. Denne masteroppgaven utforsker utfordringene og erfaringene til lærere i bruk av Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk, spesielt i konteksten av flerspråklige elever med minoritetsspråklig bakgrunn på barnetrinnet. Med en økende andel av elever i norske skoler som har et annet morsmål enn norsk, stilles det større krav til lærernes evne til å identifisere og tilrettelegge for elevers individuelle lærebehov. Studien baserer seg på kvalitative intervju med lærere for å forstå mer av i deres opplevelser og utfordringer med kartleggingsverktøyet, og diskuterer hvordan dette verktøyet kan støtte opp under arbeidet med å identifisere lese- og skrivevansker hos denne elevgruppen. Analysen belyser lærernes behov for økt kompetanse innen andrespråkspedagogikk, samt viktigheten av skolens rolle og ansvar i å støtte lærere i denne prosessen.