Show simple item record

dc.contributor.advisorSirevåg, Lene Cherize Haugland
dc.contributor.authorNilsen, Ann Mari
dc.date.accessioned2024-07-17T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-17T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:50170896
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141885
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAlle barn har rett på tilpasset opplæring, og videre tilrettelegging ved behov. Den nye opplæringsloven som trer i kraft fra august 2024, tilsier at lærere skal ha et større ansvar i arbeidet med individuell tilrettelagt opplæring (pr. spesialundervisning), og det er derfor behov for alternativer til kartlegging som kan gjøre dette mulig. Denne masteroppgaven utforsker utfordringene og erfaringene til lærere i bruk av Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk, spesielt i konteksten av flerspråklige elever med minoritetsspråklig bakgrunn på barnetrinnet. Med en økende andel av elever i norske skoler som har et annet morsmål enn norsk, stilles det større krav til lærernes evne til å identifisere og tilrettelegge for elevers individuelle lærebehov. Studien baserer seg på kvalitative intervju med lærere for å forstå mer av i deres opplevelser og utfordringer med kartleggingsverktøyet, og diskuterer hvordan dette verktøyet kan støtte opp under arbeidet med å identifisere lese- og skrivevansker hos denne elevgruppen. Analysen belyser lærernes behov for økt kompetanse innen andrespråkspedagogikk, samt viktigheten av skolens rolle og ansvar i å støtte lærere i denne prosessen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMellom ideal og realitet: Paradokser i bruken av kartleggingsverktøy for flerspråklige elever
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record