Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141568Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: «Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet»
Bakgrunn: Studien viser hvordan en lærer velger å tilpasse opplæringen i klasserommet, samt hvordan læreren arbeider med tilpasset opplæring til den enkelte elev og i klassens fellesskap.
Formål: Formålet med denne studien er å få et større innblikk i hvordan lærere kan tilpasse undervisning og pedagogisk praksis for elever med ulik botid i Norge. Dette innebærer tilpasning av språk, kroppsspråk, bruk av konkreter og modellering i forsøk til å la alle elever forstå timens innhold og kontekst. Her ønsket jeg også å få innblikk i hvordan læreren sørget for at tilpasset arbeidsoppgaver for den enkelte eleven, selv med elever med ulikt nivå sosialt, faglig og kognitivt, og ulik botid i Norge.
Problemstilling: Hvordan kan lærere arbeide med tilpasset opplæring i mottaksklasser med elever med ulik botid Norge?
Forskningsspørsmål: Hvordan tilpasser læreren opplæringen for elever med ulik botid i Norge i en mottaksklasse? Hvordan reflekterer læreren rundt sitt eget arbeid med tilpasset opplæring? Hvilke sammenhenger kan observeres mellom lærerens refleksjoner og praksis?
Metode: I forsøk på å besvare problemstillingen har jeg tatt i bruk en kvalitativ casestudie, hvor jeg har intervjuet og observert en lærer for en mottaksklasse. Ved utvikling av intervjuguiden, brukte jeg forskningsspørsmålene for å sikre svar på det jeg ønsket, og gjennom semi strukturert intervju fikk jeg mulighet til å motta mer informasjon fra deltakeren, enn det jeg hadde forberedt i intervjuguiden. Intervjuene og observasjonene ble analysert ved bruk av en tematisk analyse.
Funn: I gjennomgang av intervju og observasjoner kom det frem funn til temaene: individuell tilpasning av opplæring i klasserommet, læreres refleksjoner på egen pedagogisk praksis, læreren i møte med ulike sosioøkonomiske bakgrunner og skole-hjem.