Show simple item record

dc.contributor.advisorYassin Iversen, Jonas
dc.contributor.authorKörling, Elisabeth
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:22Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050086:50317898
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141568
dc.description.abstractTittel: «Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet» Bakgrunn: Studien viser hvordan en lærer velger å tilpasse opplæringen i klasserommet, samt hvordan læreren arbeider med tilpasset opplæring til den enkelte elev og i klassens fellesskap. Formål: Formålet med denne studien er å få et større innblikk i hvordan lærere kan tilpasse undervisning og pedagogisk praksis for elever med ulik botid i Norge. Dette innebærer tilpasning av språk, kroppsspråk, bruk av konkreter og modellering i forsøk til å la alle elever forstå timens innhold og kontekst. Her ønsket jeg også å få innblikk i hvordan læreren sørget for at tilpasset arbeidsoppgaver for den enkelte eleven, selv med elever med ulikt nivå sosialt, faglig og kognitivt, og ulik botid i Norge. Problemstilling: Hvordan kan lærere arbeide med tilpasset opplæring i mottaksklasser med elever med ulik botid Norge? Forskningsspørsmål: Hvordan tilpasser læreren opplæringen for elever med ulik botid i Norge i en mottaksklasse? Hvordan reflekterer læreren rundt sitt eget arbeid med tilpasset opplæring? Hvilke sammenhenger kan observeres mellom lærerens refleksjoner og praksis? Metode: I forsøk på å besvare problemstillingen har jeg tatt i bruk en kvalitativ casestudie, hvor jeg har intervjuet og observert en lærer for en mottaksklasse. Ved utvikling av intervjuguiden, brukte jeg forskningsspørsmålene for å sikre svar på det jeg ønsket, og gjennom semi strukturert intervju fikk jeg mulighet til å motta mer informasjon fra deltakeren, enn det jeg hadde forberedt i intervjuguiden. Intervjuene og observasjonene ble analysert ved bruk av en tematisk analyse. Funn: I gjennomgang av intervju og observasjoner kom det frem funn til temaene: individuell tilpasning av opplæring i klasserommet, læreres refleksjoner på egen pedagogisk praksis, læreren i møte med ulike sosioøkonomiske bakgrunner og skole-hjem.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilpasset opplæring og kapital i klasserommet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record