Læreres opplevde mestringstro knyttet til undervisning av modellering
Abstract
Modellering ble aktualisert i den norske læreplanen i 2020 gjennom kjerneelementet «modellering og anvendelser». I praksis og som lærervikar har jeg erfart at både lærere og elever opplever modellering som diffust og komplekst, og at det derfor har blitt nedprioritert i matematikkundervisningen. I denne studien har jeg valgt å forske på hvordan lærere uttrykker egen mestringstro knyttet til modellering. Dette ledet til følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg matematikklærere på ungdomstrinnet mestringstro i arbeidet med undervisning av modellering?
Studien bygger på Xenofontos og Andrews (2020) sin studie hvor de forsket på læreres mestringstro knyttet til matematikk generelt. Med utgangspunkt i temaene Xenofontos og Andrews (2020, egen oversettelse) identifiserte i sin studie: 1) perspektiver på matematikkrelaterte tidligere erfaringer, 2) perspektiver på matematisk kompetanse, 3) perspektiver på realiseringen av en didaktisk visjon og 4) perspektiver på personlig motstandskraft i utfordrende matematiske situasjoner, har jeg utformet følgende tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke uttrykte oppfatninger har lærere av sin egen kompetanse innen modellering?2. I hvilken grad uttrykker lærerne at de mestrer undervisning av modelleringsaktiviteter?3. Hvordan, og til hvilken grad, beskriver lærerne at de har motstandskraft i utfordrende modelleringssituasjoner?
Jeg gjennomførte semistrukturerte intervju med fem matematikklærere som jobber på ungdomstrinnet. Resultatene viser at lærerne erfarer å ha lite eller begrenset kompetanse i modellering. Samtlige informanter ga uttrykk for at de ikke hadde tidligere erfaringer med modellering og at de ikke hadde fått opplæring. Dette skapte usikkerhet knyttet til deres modelleringskompetanse, i tillegg til forhold rundt undervisning i modellering. Flere av informantene uttrykte likevel at de hadde tro på å mestre undervisning og utfordrende modelleringssituasjoner, men baserte det på erfaring som matematikklærer og opplevelse av å mestre nye situasjoner.