Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmarhaug, Kristoffer Heggelund
dc.contributor.authorEgeland, Kristine
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:44Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:50622234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141012
dc.description.abstractModellering ble aktualisert i den norske læreplanen i 2020 gjennom kjerneelementet «modellering og anvendelser». I praksis og som lærervikar har jeg erfart at både lærere og elever opplever modellering som diffust og komplekst, og at det derfor har blitt nedprioritert i matematikkundervisningen. I denne studien har jeg valgt å forske på hvordan lærere uttrykker egen mestringstro knyttet til modellering. Dette ledet til følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg matematikklærere på ungdomstrinnet mestringstro i arbeidet med undervisning av modellering? Studien bygger på Xenofontos og Andrews (2020) sin studie hvor de forsket på læreres mestringstro knyttet til matematikk generelt. Med utgangspunkt i temaene Xenofontos og Andrews (2020, egen oversettelse) identifiserte i sin studie: 1) perspektiver på matematikkrelaterte tidligere erfaringer, 2) perspektiver på matematisk kompetanse, 3) perspektiver på realiseringen av en didaktisk visjon og 4) perspektiver på personlig motstandskraft i utfordrende matematiske situasjoner, har jeg utformet følgende tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke uttrykte oppfatninger har lærere av sin egen kompetanse innen modellering? 2. I hvilken grad uttrykker lærerne at de mestrer undervisning av modelleringsaktiviteter? 3. Hvordan, og til hvilken grad, beskriver lærerne at de har motstandskraft i utfordrende modelleringssituasjoner? Jeg gjennomførte semistrukturerte intervju med fem matematikklærere som jobber på ungdomstrinnet. Resultatene viser at lærerne erfarer å ha lite eller begrenset kompetanse i modellering. Samtlige informanter ga uttrykk for at de ikke hadde tidligere erfaringer med modellering og at de ikke hadde fått opplæring. Dette skapte usikkerhet knyttet til deres modelleringskompetanse, i tillegg til forhold rundt undervisning i modellering. Flere av informantene uttrykte likevel at de hadde tro på å mestre undervisning og utfordrende modelleringssituasjoner, men baserte det på erfaring som matematikklærer og opplevelse av å mestre nye situasjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLæreres opplevde mestringstro knyttet til undervisning av modellering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel