Matematisk modellering i eksamensoppgaver: En kvalitativ studie av eksamensoppgaver i matematikk for 10.trinn med hensyn til kjerneelementet modellering og anvendelser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141003Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven fokuserer på matematisk modellering i eksamensoppgaver på 10.trinn med hensyn til kjerneelementet modellering og anvendelser. Modellering og anvendelser er ett av seks kjerneelementer i matematikk som ble innført med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Kjerneelementene er det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Med bakgrunn i dette har vi utarbeidet følgende problemstilling: Hvilke muligheter har elever til å vise kompetanse i kjerneelementet modellering og anvendelser på skriftlig eksamen i matematikk etter innføringen av LK20?
Teorien i denne studien er knyttet til ulike perspektiver på matematisk modellering i matematikkundervisningen, matematiske kompetanser og ulike tilnærminger til matematisk modellering. Vi har redegjort for styringsdokumentene som ligger til grunn for eksamen i matematikk. Studien er en kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse med en deduktiv tilnærming der hensikten er å få mer kunnskap om matematisk modellering i eksamensoppgaver. Analysen er gjennomført ved hjelp av et rammeverk som er basert på de syv stegene i modelleringssyklusen til Blum og Leiß (2007). I tillegg har vi brukt diagrammet for modelleringsprosessen til Zbiek og Conner (2006) for å synliggjøre stegene ytterligere.
Våre resultater viser at elevene har mulighet til å vise inntil seks av syv steg i modelleringssyklusen i de eksamenssettene vi har analysert. Utvidelsen vi har gjort av steget arbeide matematisk viser at dette steget er komplekst fordi det krever forskjellige tilnærminger til et matematisk problem. I 44 av 74 analyserte eksamensoppgaver er det nødvendig å gjøre to eller flere steg i modelleringssyklusen for å kunne svare på oppgaven. I fem av eksamensoppgavene er det nødvendig å gjøre fem eller seks steg, som er en tilnærmet helhetlig modelleringsprosess. Vi har i denne studien konkludert med at elevene har mulighet til å vise kompetanse i kjerneelementet modellering og anvendelser på skriftlig eksamen i matematikk.
Nøkkelord: Matematisk modellering, kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse, deduktiv tilnærming, kjerneelementeter, modellering og anvendelser, skriftlig eksamen i matematikk.