Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpheim, Linda Gurvin
dc.contributor.authorHjelmseth, Marianne Kjær
dc.contributor.authorLund, Tone
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:32Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:51621869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141003
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på matematisk modellering i eksamensoppgaver på 10.trinn med hensyn til kjerneelementet modellering og anvendelser. Modellering og anvendelser er ett av seks kjerneelementer i matematikk som ble innført med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Kjerneelementene er det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Med bakgrunn i dette har vi utarbeidet følgende problemstilling: Hvilke muligheter har elever til å vise kompetanse i kjerneelementet modellering og anvendelser på skriftlig eksamen i matematikk etter innføringen av LK20? Teorien i denne studien er knyttet til ulike perspektiver på matematisk modellering i matematikkundervisningen, matematiske kompetanser og ulike tilnærminger til matematisk modellering. Vi har redegjort for styringsdokumentene som ligger til grunn for eksamen i matematikk. Studien er en kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse med en deduktiv tilnærming der hensikten er å få mer kunnskap om matematisk modellering i eksamensoppgaver. Analysen er gjennomført ved hjelp av et rammeverk som er basert på de syv stegene i modelleringssyklusen til Blum og Leiß (2007). I tillegg har vi brukt diagrammet for modelleringsprosessen til Zbiek og Conner (2006) for å synliggjøre stegene ytterligere. Våre resultater viser at elevene har mulighet til å vise inntil seks av syv steg i modelleringssyklusen i de eksamenssettene vi har analysert. Utvidelsen vi har gjort av steget arbeide matematisk viser at dette steget er komplekst fordi det krever forskjellige tilnærminger til et matematisk problem. I 44 av 74 analyserte eksamensoppgaver er det nødvendig å gjøre to eller flere steg i modelleringssyklusen for å kunne svare på oppgaven. I fem av eksamensoppgavene er det nødvendig å gjøre fem eller seks steg, som er en tilnærmet helhetlig modelleringsprosess. Vi har i denne studien konkludert med at elevene har mulighet til å vise kompetanse i kjerneelementet modellering og anvendelser på skriftlig eksamen i matematikk. Nøkkelord: Matematisk modellering, kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse, deduktiv tilnærming, kjerneelementeter, modellering og anvendelser, skriftlig eksamen i matematikk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMatematisk modellering i eksamensoppgaver: En kvalitativ studie av eksamensoppgaver i matematikk for 10.trinn med hensyn til kjerneelementet modellering og anvendelser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel