Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreive, Svanhild
dc.contributor.advisorBlomgren, Gro
dc.contributor.authorWeld, Anne Maria
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:13Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229823593:51750887
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140988
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien handler om elevers arbeid med en matteLIST-oppgave. LIST-oppgaver er oppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde, der denne studien tar utgangspunkt i en slik oppgave, som er utviklet av Matematikksenteret under nettressursen matteLIST. Studien er en case-studie som tar utgangspunkt i tolv elever på tredje trinn, som samarbeidet i grupper om å arbeide med en matteLIST-oppgave. Formålet med studien er å finne ut av hva som karakteriserer elevenes arbeid med en matteLIST-oppgave innenfor de fire regneartene, og å finne ut av hva slags regnestrategier de benytter seg av i dette arbeidet. I datainnsamlingen ble det benyttet observasjon av elevene, i tillegg til at det ble gjort et supplerende intervju med elevenes matematikklærer for å gi kontekst rundt elevenes arbeid. Analyseverktøyet som ble tatt i bruk i studiens analytiske arbeid, er utviklet ut ifra egendefinerte kriterier, og er basert på blant annet sosiokulturell teori, problemløsning, motivasjon for læring i matematikk og regnestrategier innenfor de fire regneartene. Resultatene viser at elevene tar i bruk ulike problemløsningsstrategier i sine arbeid, der visuelle problemløsningsstrategier er fremtredende. I tillegg tar elevene i bruk flere varierte medierende redskaper, som konkreter, tegning og muntlig språk, for å kommunisere sin tenkning. Elevene viser også til mulige tegn på engasjement i løpet av arbeidet med oppgaven. Videre viser resultatene også at elevene bruker flere forskjellige regnestrategier i sine arbeid, eksempelvis tellestrategier, gjentatt addisjon og gjentatt subtraksjon. Resultatene av denne studien kan vise til at en matteLIST-oppgave kan gi elevene mulighet til å jobbe med og lære mye innenfor matematikken på én gang, i tillegg til å skape engasjement og motivasjon rundt arbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElever på 3. trinn sitt arbeid med en matteLIST-oppgave innenfor de fire regneartene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel