Elever på 3. trinn sitt arbeid med en matteLIST-oppgave innenfor de fire regneartene
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien handler om elevers arbeid med en matteLIST-oppgave. LIST-oppgaver er oppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde, der denne studien tar utgangspunkt i en slik oppgave, som er utviklet av Matematikksenteret under nettressursen matteLIST. Studien er en case-studie som tar utgangspunkt i tolv elever på tredje trinn, som samarbeidet i grupper om å arbeide med en matteLIST-oppgave. Formålet med studien er å finne ut av hva som karakteriserer elevenes arbeid med en matteLIST-oppgave innenfor de fire regneartene, og å finne ut av hva slags regnestrategier de benytter seg av i dette arbeidet.
I datainnsamlingen ble det benyttet observasjon av elevene, i tillegg til at det ble gjort et supplerende intervju med elevenes matematikklærer for å gi kontekst rundt elevenes arbeid. Analyseverktøyet som ble tatt i bruk i studiens analytiske arbeid, er utviklet ut ifra egendefinerte kriterier, og er basert på blant annet sosiokulturell teori, problemløsning, motivasjon for læring i matematikk og regnestrategier innenfor de fire regneartene.
Resultatene viser at elevene tar i bruk ulike problemløsningsstrategier i sine arbeid, der visuelle problemløsningsstrategier er fremtredende. I tillegg tar elevene i bruk flere varierte medierende redskaper, som konkreter, tegning og muntlig språk, for å kommunisere sin tenkning. Elevene viser også til mulige tegn på engasjement i løpet av arbeidet med oppgaven. Videre viser resultatene også at elevene bruker flere forskjellige regnestrategier i sine arbeid, eksempelvis tellestrategier, gjentatt addisjon og gjentatt subtraksjon. Resultatene av denne studien kan vise til at en matteLIST-oppgave kan gi elevene mulighet til å jobbe med og lære mye innenfor matematikken på én gang, i tillegg til å skape engasjement og motivasjon rundt arbeidet.