Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaid Hadjerrouit
dc.contributor.authorSeglem, H. Elise
dc.contributor.authorPeter, Renata
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:02Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824458:50160931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140978
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne studien undersøkte vi hvordan to grunnskolelærere bruker DragonBox, et digitalt læremiddel, i deres undervisningspraksis. Vi brukte Browns rammeverk med fokus på avlastning (offloading), tilpasning (adaption) og improvisasjon (improvisation) for å analysere lærerens bruk av dette verktøyet. Videre bruker vi Vygotskys teori om mediering og den optimale utviklingssone for å få en dypere forståelse av de to ulike casene. Problemstillingen som blir undersøkt i denne studien er “Hvordan to grunnskolelærere bruker det digitale læreverket Dragonbox Skole i sin undervisningspraksis” Våre observasjoner og semistrukturerte-intervjuer viste at lærerne brukte læreverket DragonBox til å strukturere undervisningen på forskjellige måter. Den ferdige leksjonsplanen og de detaljerte instruksjonene som følger med DragonBox, avlaster lærerne fra å måtte lage egne undervisningsplaner og materiell. Lærerne tilpasser DragonBox oppgavene for å møte elevenes ferdighetsnivå og læringsbehov. De tar inspirasjon fra oppgaver, hopper over enkelte oppgaver som ikke passer og benytter seg av DragonBox med andre læremidler og verktøy; som for eksempel Salaby. Lærere kan også velge at de improviserer utenfor Dragonbox sine opplegg, da læreverket ikke møter deres krav. Våre funn gir innsikt i hvordan to lærerne designer sine mattetimer med DragonBox som medierende artefakt i klasserommet og hvordan dette påvirker deres undervisningsmetoder.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLærerens bruk av det digitale læreverket Dragonbox Skole i matematikkundervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel