Lærerens bruk av det digitale læreverket Dragonbox Skole i matematikkundervisningen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140978Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragI denne studien undersøkte vi hvordan to grunnskolelærere bruker DragonBox, et digitalt læremiddel, i deres undervisningspraksis. Vi brukte Browns rammeverk med fokus på avlastning (offloading), tilpasning (adaption) og improvisasjon (improvisation) for å analysere lærerens bruk av dette verktøyet. Videre bruker vi Vygotskys teori om mediering og den optimale utviklingssone for å få en dypere forståelse av de to ulike casene.Problemstillingen som blir undersøkt i denne studien er “Hvordan to grunnskolelærere bruker det digitale læreverket Dragonbox Skole i sin undervisningspraksis”
Våre observasjoner og semistrukturerte-intervjuer viste at lærerne brukte læreverket DragonBox til å strukturere undervisningen på forskjellige måter. Den ferdige leksjonsplanen og de detaljerte instruksjonene som følger med DragonBox, avlaster lærerne fra å måtte lage egne undervisningsplaner og materiell. Lærerne tilpasser DragonBox oppgavene for å møte elevenes ferdighetsnivå og læringsbehov. De tar inspirasjon fra oppgaver, hopper over enkelte oppgaver som ikke passer og benytter seg av DragonBox med andre læremidler og verktøy; som for eksempel Salaby. Lærere kan også velge at de improviserer utenfor Dragonbox sine opplegg, da læreverket ikke møter deres krav.
Våre funn gir innsikt i hvordan to lærerne designer sine mattetimer med DragonBox som medierende artefakt i klasserommet og hvordan dette påvirker deres undervisningsmetoder.