Undervisningskompetanse i brøk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140976Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å utvikle god brøkforståelse er essensielt for å danne et godt grunnlag for videre algebraisk tenkning (Van de Walle, 2020). Brøk er samtidig bevist å være et utfordrende tema i matematikkopplæringen for mange elever (OECD 2014, referert i Van De Walle et. al. 2020). For å sikre god brøkundervisning for elever er det viktig at lærere har god undervisningskompetanse (Ball et. al., 2008). I denne masteroppgaven har jeg hatt som mål å se på læreres undervisningskompetanse knyttet til å undervise i brøk. Problemstillingen min lyder slik: “Hva kjennetegner læreres undervisningskompetanse knyttet til å fremme brøkforståelse hos elever på femte trinn?”.
I oppgaven har jeg hatt Ball et. al. (2008) sin teori om “Domains of mathematical knowledge for teaching” som et overordnet teoretisk rammeverk. Denne teorien presenterer seks domener som bør inngå i læreres undervisningskompetanse. I korte trekk handler disse om at lærere bør ha faglig kompetanse i emnet det undervises i, og didaktisk kompetanse på hvordan de bør undervise i emnet. For å undersøke problemstillingen min har jeg utført fire kvalitative, semi-strukturerte intervju av lærere som har erfaring med å undervise i brøk på femte trinn.
Ved å se lærernes utsagn i lys av teori og tidligere forskning fremstår det som at lærerne har god, men noe varierende, undervisningskompetanse knyttet til å fremme brøkforståelse hos elever på femte trinn. Basert på lærernes utsagn kan det virke som at de har relativt god faglig innsikt i emnet brøk. Videre viser lærerne også stort sett god kompetanse rundt elevenes forutsetninger og behov i møte med brøk, og hvordan de bør legge opp undervisningen for å fremme brøkforståelse hos elevene. Nesten alle lærerne skildrer blant annet at de bruker ulike representasjoner, oppgavetyper og arbeidsmetoder som er bevist å være gunstige for å fremme brøkforståelse. Flere av lærerne viser derimot lite kjennskap til fordelene ved å bruke flere ulike modeller for å vise brøk til elevene. Til slutt ser vi at lærerne generelt har god kompetanse knyttet til bruk av læreplanen og tilgjengelig læremateriell.