Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorkildsen, Gjermund
dc.contributor.advisorWathne, Unni
dc.contributor.authorSløgedal, Thea
dc.contributor.authorThorsen, Karoline
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:58Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229823593:46825027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140974
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er temaet matematisk samtale. Vi undersøker problemstillingen Hva karakteriserer en lærers bruk av matematisk samtale innenfor addisjon på andre trinn? For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet to forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet er Hva karakteriserer en læreres bruk av samtaletrekk i helklassesamtaler? Det andre forskningsspørsmålet er Hva karakteriserer læringsmiljøet læreren inviterer elevene inn i? Studien er en case-studie der vi har observert en klasse og læreren i en tidsperiode på tre uker. Datagrunnlaget vårt består av seks økter med helklasseundervisning. Vi har brukt samtaletrekk (Kazemi & Hintz, 2019, s. 33-34) og læringsmiljø (Skovsmose, 2003, s. 149) som teoretiske rammeverk for å analysere datamaterialet. Vi undersøker hvordan en lærer tar i bruk samtaletrekk i undervisningen, for å invitere elevene inn i matematiske samtaler. Samtidig undersøker vi hvilket læringsmiljø læreren inviterer elevene inn i. Resultatene fra det første forskningsspørsmålet viser at læreren benytter seks av syv samtaletrekk i undervisningen sin. De mest fremtredende samtaletrekkene er: gjenta, tilføye og resonnere. Samtaletrekket vi identifiserte at læreren benyttet flest ganger er gjenta. Resultatene fra det andre forskningsspørsmålet viser at undersøkelseslandskap med referanser til semi-virkelighet er det læringsmiljøet læreren inviterer elevene inn flest ganger.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn lærers bruk av matematiske helklassesamtaler på 2. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel