En lærers bruk av matematiske helklassesamtaler på 2. trinn
Abstract
I denne masteroppgaven er temaet matematisk samtale. Vi undersøker problemstillingen Hva karakteriserer en lærers bruk av matematisk samtale innenfor addisjon på andre trinn? For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet to forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet er Hva karakteriserer en læreres bruk av samtaletrekk i helklassesamtaler? Det andre forskningsspørsmålet er Hva karakteriserer læringsmiljøet læreren inviterer elevene inn i?
Studien er en case-studie der vi har observert en klasse og læreren i en tidsperiode på tre uker. Datagrunnlaget vårt består av seks økter med helklasseundervisning. Vi har brukt samtaletrekk (Kazemi & Hintz, 2019, s. 33-34) og læringsmiljø (Skovsmose, 2003, s. 149) som teoretiske rammeverk for å analysere datamaterialet. Vi undersøker hvordan en lærer tar i bruk samtaletrekk i undervisningen, for å invitere elevene inn i matematiske samtaler. Samtidig undersøker vi hvilket læringsmiljø læreren inviterer elevene inn i.
Resultatene fra det første forskningsspørsmålet viser at læreren benytter seks av syv samtaletrekk i undervisningen sin. De mest fremtredende samtaletrekkene er: gjenta, tilføye og resonnere. Samtaletrekket vi identifiserte at læreren benyttet flest ganger er gjenta. Resultatene fra det andre forskningsspørsmålet viser at undersøkelseslandskap med referanser til semi-virkelighet er det læringsmiljøet læreren inviterer elevene inn flest ganger.